"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

diumenge, 21 de juny del 2015

LIDERATGE A L'AULA I A L'ESCOLA

Un bon amic, el Jordi, m'ha enviat aquest article que parla sobre la tasca dels directius en una escola. Penso que l'article i les idees són totalment vàlides per la tasca de l'educador. Ho podeu llegir i comprovar per vosaltres mateixos. Diu així:

És així com podem definir algunes de les eines bàsiques que des d'aquesta premissa ha de tenir el líder de l'organització. Partirem de 10 necessitats per començar a configurar aquest perfil:


  • Mostra autenticitat davant els equips, fomentant la transparència i mantenint un estil de comunicació assertiu.
  • Trobar la grandesa i el talent de cada membre de l'organització. Per a això és necessari que el líder gaudi de l'equip, sàpiga escoltar de manera activa i mostri respecte per tots i cadascun dels membres de l'organització.
  • Mantenir la ment oberta. Acceptar altres mapes, estratègies i maneres d'entendre dels altres. Generar noves formes d'aprendre a veure el món i els esdeveniments.
  • Ser un gran comunicador i entusiasta. Per a això és necessari comptar amb un elevat nivell d'intel·ligència emocional partint d'una adequada autoestima i de la capacitat de generar entorns de confiança en les relacions interpersonals.
  • Dissenyar accions seguint mètodes propis del coaching de manera que permetin tenir objectius realitzables i s'estableixin plans d'acció amb cada membre o cada equip per a la resolució de les tasques.
  • Empoderar i donar confiança als equips deixant clares les tasques, les funcions i dotant-los de les eines necessàries per al seu exercici. Cal per a això ser un bon gestor del progrés i de la responsabilitat.
  • Tenir visió, sent capaç de posar rumb al més important. Comptar amb una ment oberta que encoratgi a explorar nous territoris o àmbits d'actuació que facin créixer a l'organització i a les persones.
  • Ser un bon model per a tots els equips de manera que s'impregni l'organització i es transmeti una actuació intel·ligent en tots i cadascun dels àmbits.
  • Mantenir una actitud d'aprenentatge efectiu i continuat. Prendre temps per posar en pràctica la teoria, explorar, fer observacions, prendre camins equivocats, provar idees, repetir experiències, llegir, madurar conceptes. Familiaritzar-se amb les eines gradualment a través de l'experiència entenent els fracassos com una fase necessària per a l'aprenentatge.
  • Utilitzar les preguntes poderoses amb els membres de l'organització, ja que permeten entre altres coses: obtenir informació, despertar l'interès, provocar reflexió, adquirir consciència, facilitar l'enfocament i possibilitar maneres noves de pensar.

Totes aquestes característiques a més d'aplicar al líder de l'organització, també són necessàries en el treball amb els estudiants, de manera que es planteja el repte d'aprofundir en el coaching per establir noves maneres d'entendre el procés d'ensenyament-aprenentatge en el qual els estudiants siguin els autèntics protagonistes.

Per finalitzar, destaquem en paraules de Benjamí Disraeli fet que suposa abordar el lideratge en les institucions des d'aquesta perspectiva:

 "El millor regal que li podem fer a un altre no és només compartir les nostres riqueses, sinó revelar les seves pròpies".

FONT: educaweb

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada