"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

divendres, 22 d’agost del 2014

CARACTERÍSTIQUES COMUNES EN ELS GENIS

Al diari digital elconfidencial.com hem trobat un article on es reflexiona sobre característiques comunes en els gran genis. Diu així:


Què fa a un geni ser un geni? És una pregunta que ens hem fet al llarg de tota la història. Tothom aspira a aconseguir l'excel · lència però molt pocs l'aconsegueixen i, en la majoria d'ocasions, no entenem com una o altra persona ha aconseguit el que ha aconseguit. Com aconseguir Picasso mantenir sempre un altíssim nivell en la seva immensa obra pictòrica? D'on va treure el temps Stockhausen per compondre un total 363 obres? En quin moment se li va ocórrer a Einstein formular la teoria de la relativitat? 

Hi ha qui pensa que un geni neix, no es fa: senzillament, té el talent per a una activitat concreta i en té prou amb desenvolupar per assolir l'excel · lència. Però això és una visió molt simplista de la realitat i, a més, com han comprovat nombrosos estudis, falsa. No hi ha dubte que un geni és talentós per naturalesa, però el talent no és ni de lluny la característica més important d'aquest. Aquests són les cinc coses que, sense excepció, compleixen tots els genis. I no totes són agradables per al comú dels mortals. 

1. Són curiosos i impulsius 

Per elaborar el seu llibre Creativitat (Paidós, 2008), el professor Mihaly Csikszentmihalyi va entrevistar a 91 genis, de totes les disciplines, incloent a 14 premis Nobel. Una de les seves principals conclusions és que les persones amb ments privilegiades, que aconsegueixen creacions excepcionals, tenen dues coses en abundància: curiositat i determinació. "Estan absolutament fascinades pel seu treball i, encara que hi hagi altres persones més brillants, la seva enorme desig d'aconseguir el que es proposen suposa el factor decisiu", assegura Csikszentmihalyi. 

2. L'important no és l'educació, són les hores que dediquen a la seva especialitat 

Solem associar l'expedient acadèmic amb l'excel·lència, però són coses que no sempre estan relacionades. El professor de la Universitat de Califòrnia a Davis, Dean Keith Simonton, va realitzar un estudi en què va analitzar els expedients acadèmics de més de 300 genis nascuts entre 1450 i 1850, entre ells gent com Leonardo da Vinci, Galileu, Beethoven o Rembrandt. Va determinar quanta educació formal havia rebut cada un i mesurar els seus nivells de eminència a través de les seves obres de referència. Els seus resultats van ser sorprenents. La relació entre educació i excel · lència, en traslladar-se a un gràfic tenia forma de campana: els creadors més destacats eren els que havia rebut una educació mitjana, una mena de diplomatura. Els que havien rebut una major i una menor educació eren menys creatius. 

Els creadors més destacats són sempre aquells que més han treballat en la seva especialitat i han dedicat la seva vida a ella.
No hi ha dubte que els genis més destacats seguien estudiant, però eren autodidactes i, sobretot, uns addictes a la feina. "Els genis són tots iguals", explicava el crític literari VS Pritchett, "mai deixen de treballar, no perden un minut. És depriment ". La realitat és que, sense esforç, el talent importa poc. Els creadors més destacats són, sempre, aquells que més han treballat en la seva especialitat, han dedicat la seva vida a ella, han après tot el que es podia aprendre, i han portat la seva passió al límit. 

3. Són molt crítics amb el seu treball 

Segons el psicòleg Howard Gardner, premi Príncep d'Astúries de Ciències Socials el 2011, els grans genis com Picasso, Freud o Stravinsky tenien un patró similar de treball, que es basava en l'assaig i error: analitzaven un problema, creaven una solució, la provaven i generaven una retroalimentació constant. "Els individus creatius", assegura Gardner, "empren una considerable quantitat de temps en reflexionar sobre el que volen aconseguir, si han tingut èxit o no i, si no ho han aconseguit, què han de fer diferent". 

Les ments creatives són també les més metòdiques. 

4. Són sacrificats, solitaris i, en ocasions, neuròtics 

Els genis estan tota l'estona pensant en la seva obra i això té múltiples desavantatges. Dedicar tot el teu temps a la feina implica un sacrifici immens i un minvament en les relacions socials. Segons Csikszentmihalyi, la majoria de genis són marginats durant l'adolescència, en part perquè "la seva intensa curiositat i interessos molt focalitzats resulten estranys als seus companys", en part perquè els adolescents massa gregaris no estan disposats a gastar temps, en soledat, per conrear el seu talent. "Practicar música o estudiar matemàtiques requereix una solitud temible", assegura el professor. 

De vegades, el sacrifici necessari per ser un geni pot fregar el patològic. El lliurament pot tornar-se en obsessió: les persones excel · lents no són necessàriament feliços. Només cal veure l'ascetisme que van aconseguir Freud, TS Eliot o Gandhi, o la soledat autoimposada que va desenvolupar Einstein. Molts genis desenvolupen, a més, una personalitat neuròtica: el seu treball els va tornar maniàtics i egoistes. 

5. Treballen sempre per passió, mai per diners 

Els veritables genis es desviuen pel seu treball i, en cap cas es lliuren a aquest per diners, sinó per passió i vocació. "Els artistes que han desenvolupat la seva pintura i escultura pel plaer de l'activitat en si més que per les recompenses extrínseques, han produït un art que ha estat reconegut socialment com a superior", assegura el pensador i escriptor Dan Pink en el seu llibre La sorprenent veritat sobre què ens motiva (Gestió 2000). "A més, són aquells als quals motivava menys les recompenses extrínseques els que, finalment, les rebien".

FONT: elconfidencial.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada