El títol de l’article d’Enrique
Dans és colpidor « Matar al libro de texto », però val la pena llegir
la seva reflexió. La nostra companya Neus ens fa arribar les seves propostes
que va pronunciar a la jornada educativa de l’ITworldEdu.
Us
facilitem l'article i un recull de les seves conclusions . Dans diu :
(Per llegir l'article bé podeu picar-hi sobre )
I a les escoles que podem fer?
- Cal tenir present que el professor segueix
sent fonamental encara que hagi canviat el seu paper.
- Cal formar al professorat. No es necessiten professors que siguin enginyers de
software. No cal que estiguin a l'última en tot. Només els hi calen
coneixements bàsics del treball en xarxa, maneig de repositoris, blogs, fòrums,
documents compartits i d’altres eines per millorar la productivitat.
L’alfabetització digital del professorat és important però no únicament això.
Les TIC són eines i prou.
- Cal que el professorat tingui
molt clar el temari que ha d’impartir, des del principi fins al final i que conegui
tots els recursos que existeixen a la xarxa.
- El
professorat actua com a gestor de continguts: seqüencia el temari, anota
esdeveniments a l’agenda, assenyala les fonts principals, proposa preguntes,
elabora bancs de conceptes per a la recerca, etc. Vincular fonts contraposades.
- Els
alumnes recol·lecten continguts, presenten treballs i indiquen les seves fonts,
resolen dubtes, escullen les eines amb les que volen treballar, discuteixen,
comenten i presenten la informació. Potenciem d’aquesta manera també valors: el
compartir, el respecte, la pluralitat, etc.
- El
professorat no competeix amb l’alumnat amb les eines, formats o fonts
d’informació que coneix. Actua com a guia i expressa els seus coneixements
específics i emet un judici crític sobre la informació que se li ofereix. Creu
i potencia les habilitats dels seus alumnes Explica i difon els bons treballs
dels seus alumnes.
- Destaca la importància de la utilització de
Wikipedia. Ressalta el valor dels errors
que pugui tenir per a treballar sobre ells. Estadísticament no conté molts més
errors que d'altres enciclopèdies.
- Cal
potenciar la utilització d’eines que treballin directament en el núvol (blogs,
eines col.laboratives) i que el treball que realitzen el comparteixin. Per
construir les habilitats que necessitaran en el futur cal fer-los tocar la
informació, compartir-la, discutir-la, etc. No es tracta de deixar-los sols
davant la immensitat d’internet. Cal fer un acompanyament també en aquest
aspecte. El professor ha de suggerir enllaços a llocs on sap que la informació
és de qualitat.
- El
canvi real és fer servir dins les aules la interacció que normalment utiitzen
en el seu món real.