"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

divendres, 16 de novembre del 2012

PROJECTE IMPLICA'T

Des del bloc eduquem caminant ens volem afegir a la iniciativa del projecte IMPLICA'T. Per poder col·laborar amb les companyes que gestionen aquesta iniciativa hem creat un senzill espai web on hi trobareu històries i contes per totes les edats que conviden a la reflexió i a treballar els valors.

També us convidem a tots i totes a participar, si trobeu un conte, vídeo o una història  prou bona que convidi a pensar en els valors i en la solidaritat podeu enviar-la a: eduquemcaminant@gmail.com

Podeu accedir al nou espai de dues maneres, anant-hi directament :

CONTES, HISTÒRIES I VALORS

O des del mateix bloc, l'espai estarà present a la barra lateral esquerra en l'ESPAIS AMICS.





dijous, 15 de novembre del 2012

ECONOMIA SOLIDÀRIA?

El nostre company Francesc ens envia aquest vídeo sobre economia... i direu... Però no és aquest un bloc educatiu? Veureu que en algun moment de la conferència aquest economista també parla de la importància dels mestres però l'autèntica raó de publicar-lo és la visió solidària de l'economia que pot ajudar molt a educar la nostra societat.


dimarts, 13 de novembre del 2012

MATAR EL LLIBRE DE TEXT?


El títol de l’article d’Enrique Dans és colpidor « Matar al libro de texto », però val la pena llegir la seva reflexió. La nostra companya Neus ens fa arribar les seves propostes que va pronunciar a la jornada educativa de  l’ITworldEdu.
Us facilitem l'article i un recull de les seves conclusions . Dans diu :

(Per llegir l'article bé podeu picar-hi sobre )


I a les escoles que podem fer?

- Cal tenir present que el professor segueix sent fonamental encara que hagi canviat el seu paper.

- Cal formar al professorat. No es necessiten professors que siguin enginyers de software. No cal que estiguin a l'última en tot. Només els hi calen coneixements bàsics del treball en xarxa, maneig de repositoris, blogs, fòrums, documents compartits i d’altres eines per millorar la productivitat. L’alfabetització digital del professorat és important però no únicament això. Les TIC són eines i prou.

- Cal que el professorat tingui molt clar el temari que ha d’impartir, des del principi fins al final i que conegui tots els recursos que existeixen a la xarxa.

- El professorat actua com a gestor de continguts: seqüencia el temari, anota esdeveniments a l’agenda, assenyala les fonts principals, proposa preguntes, elabora bancs de conceptes per a la recerca, etc. Vincular fonts contraposades.

- Els alumnes recol·lecten continguts, presenten treballs i indiquen les seves fonts, resolen dubtes, escullen les eines amb les que volen treballar, discuteixen, comenten i presenten la informació. Potenciem d’aquesta manera també valors: el compartir, el respecte, la pluralitat, etc.

- El professorat no competeix amb l’alumnat amb les eines, formats o fonts d’informació que coneix. Actua com a guia i expressa els seus coneixements específics i emet un judici crític sobre la informació que se li ofereix. Creu i potencia les habilitats dels seus alumnes Explica i difon els bons treballs dels seus alumnes.

- Destaca la importància de la utilització de Wikipedia. Ressalta el valor dels errors que pugui tenir per a treballar sobre ells. Estadísticament no conté molts més errors que d'altres enciclopèdies.

- Cal potenciar la utilització d’eines que treballin directament en el núvol (blogs, eines col.laboratives) i que el treball que realitzen el comparteixin. Per construir les habilitats que necessitaran en el futur cal fer-los tocar la informació, compartir-la, discutir-la, etc. No es tracta de deixar-los sols davant la immensitat d’internet. Cal fer un acompanyament també en aquest aspecte. El professor ha de suggerir enllaços a llocs on sap que la informació és de qualitat.

- El canvi real és fer servir dins les aules la interacció que normalment utiitzen en el seu món real.



dissabte, 10 de novembre del 2012

CARTA PER L'EDUCACIÓ

El passat 9 de novembre el diari Segre de Lleida va publicar aquesta carta que exposem. He intentat, com a mestre, fer el màxim de pedagogia per a veure si entenen que l'educació ha de ser una prioritat i que alhora no pot ser polititzada.
"El Conte de mai acabar" és una crítica als canvis de legislació educativa sense participació real  dels professionals i sense consens social. 






dijous, 8 de novembre del 2012

ELS TRES FILTRES

Conten que un deixeble de Sòcrates, el savi filòsof,  va arribar a casa i li va dir:

-Estimat mestre, es diu que un amic teu ha estat parlant malament de tu. 
 -Espera!- el va interrompre el filòsof -. Has fet passar pels tres filtres el que ara vas a explicar-me? 
 -Els tres filtres? – va dir el deixeble. 
 -Si. El primer filtre és la veritat. Estàs segur de que el que vas a dir és absolutament cert? 
 -Bé, no ho sé directament. M’ho han dit uns veïns. 
 -Al menys –va dir el savi- ho hauràs passat pel segon filtre que és la bondat. A veure, això que vas a dir és bo per algú? 
 -No, realment, no. Més bé al contrari
 -Ah,…mirem llavors el darrer filtre. El darrer filtre és la necessitat, creus que és realment necessari fer-me saber això que tant t’inquieta? 
 -De fet, no. 
 -Llavors –va dir el savi somrient- si no és veritat, ni és bo ni és necessari, millor l’enterrem a l’oblit. 

 Font: http://blocs.xtec.cat/lauraduarte/category/contes-per-pensar/

dimarts, 6 de novembre del 2012

ENGANXATS ALS ELOGIS


Aquest article és... per pensar-hi una estona, reconec que l’he llegit "incrèdul" més de tres cops  i al final li veig una llum de reflexió interessant. Sempre he estat partidari del reforç positiu però aquesta proposta  fa qüestionar un model abusiu de l’elogi.  Podem estar més o menys d’acord però si llegiu l’article veureu que fa replantejar el tema. Feu la vostra pròpia anàlisi. 
L'article diu així:

A part del problema de dependència, un nen mereix gaudir dels seus èxits, sentir-se orgullós del que ha après a fer. També mereix decidir quan sentir-se de tal o tal manera. Però, cada vegada que diem, "Molt bé!", li estem dient al nen com sentir. I què podem dir quan els nens fan alguna cosa impressionant? Consideri aquestes tres possibles respostes:

* No digui res. Algunes persones insisteixen que un acte servicial ha de ser "reforçat" perquè, secreta o inconscientment, ells pensen que va ser una casualitat. Si els nens són bàsicament dolents, llavors se'ls ha de donar una raó artificial per ser bons (és a dir, rebre una recompensa verbal). Però si aquest cinisme és infundat-i moltes investigacions suggereixen que ho és-llavors els elogis no serien necessaris.

* Digui el que ha vist. Un enunciat simple, sense avaluació ("Et vas posar les sabates per tu mateix» o només "El vas fer") diu al seu fill que vostè se n’ha adonat. També li permet a ell sentir orgullós del que va fer. En altres casos, pot tenir sentit fer una descripció més elaborada. Si el seu fill fa un dibuix, podeu oferir unes observacions-no un judici-sobre el que vostè veu: "La muntanya és immensa!" "Fill, de segur que has utilitzat molt color morat "
Si un nen fa alguna acció positiva sobre una altra persona, vostè podria atreure la seva atenció subtilment cap l'efecte d'aquesta acció en l'altra persona: "Mira la cara d'Abigail! Ella sembla molt feliç ara que li vas donar una mica del teu menjar ". Això és completament diferent a un elogi, en el qual l'èmfasi està en com vostè se sent sobre l'acció feta pel seu fill.

* Parli menys, pregunti més. Fins i tot millors que les descripcions són les preguntes. Per què dir-li a ell quina part del seu dibuix va impressionar a vostè quan pot preguntar què és el que a ell li agrada més del seu dibuix? El preguntar "Quina va ser la part més difícil de dibuixar?" O "Com vas fer per fer el peu de la mida correcta?" És probable que alimenti el seu interès pel dibuix. Dir "Molt bé!", Com ho hem vist, pot tenir exactament l'efecte contrari.
Això no vol dir que tots els compliments, tots els agraïments, totes les expressions de gust siguin nocives. Hem de considerar els motius pels quals els diem (una expressió genuïna d'entusiasme és millor que un desig de manipular el futur comportament del nen) i els efectes veritables de dir-los. Estan les nostres reaccions ajudant al nen a percebre un sentit de control sobre la seva vida o pel contrari espera constantment la nostra aprovació?

Resum d’un article d'Alfie Kohn

diumenge, 4 de novembre del 2012

ON ESTÀ ESCRIT....?

L'Encarni ens envia aquest interessant vídeo per reflexionar que ens diu:

On està escrit que no podem canviar la manera d'ensenyar?

Aquest és el lema de l'anunci comercial d'una universitat americana. L'anunci podria tenir segona part...

On està escrit que no podem millorar la manera d'aprendre dels nostres alumnes?

Us recomanem el vídeo, està en anglès però és molt il·lustratiu. Bàsicament diu:
 
On està escrit que la antiga manera de fer sigui la correcta.
On està escrit que l’educació tradicional sigui l’única forma d’obtenir una educació.
On està escrit que les classes només s’imparteixin a les aules.
I si poguessis obtenir el teu títol per desenvolupar el teu talent sense que importi qui ets ni on estàs?
I si hagués un altre tipus d’universitat?
Una que canvií les normes, que vingui cap a tu,
que et sigui apropiada i fins i tot s’adapti a com ets.
On està escrit que no puguis canviar la teva vida
Doncs és això: que no està escrit enlloc.
(Traducció: Encarni Serrano)




divendres, 2 de novembre del 2012

TRIVIAL EDUCATIU

Des del bloc d'en Joan Calvo ens conviden a visitar una web on hi han jocs de preguntes organitzats per temes acadèmics i per cursos. És molt fàcil i pràctic d'utilitzar.
Podeu anar directament a:

TESTEANDO



Gaudiu jugant i aprenent!