"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dissabte, 17 de setembre del 2011

Pedagogia del joc

Psicòlegs i pedagogs no presenten cap dubte: el joc és una necessitat vital de la infància, com respirar o menjar.
En les cultures primitives ha estat sempre el principal instrument educatiu: jugant els nens aprenien de forma natural els valors, normes i formes de vida dels adults, a controlar els seus sentits, els moviments i les incipients sentiments, a explorar el món. Avui, respecte a èpoques anteriors, el joc és un bé escàs, tot i que mai com ara han estat estudiats i lloats els seus beneficis i contribucions al desenvolupament infantil.

Millora l'autoestima. Poder organitzar-se de forma autònoma, superar reptes, guanyar una carrera ... i tot sense ajuda d'adults eleva la moral i ensenya a resoldre situacions inesperades.
Transmet valors. Insistir una i altra vegada fins a dominar el jo-jo implica perseverança. Jugar amb altres exigeix ​​compartir, ja siguin idees o propiedades.Y obliga a negociar, a pactar i de vegades supeditar els propis interessos. També facilita el posicionament moral.

Dóna agilitat. Els jocs infantils contribueixen a desenvolupar activitats psicomotrius de tot tipus i molts d'ells també treballen l'agilitat mental.
Socialitza. Jugar suposa acceptar les normes-ja siguin les d'una partida de xapes o les d'una persecució de policies i lladres-, acordar qui regularà les trampes, saber resoldre conflictes, prendre decisions en funció de certs lideratges o de la majoria ... S'aprèn a interactuar amb altres: a escoltar, a discutir, a barallar-se, a reconciliar-se.

Fomenta l'autocontrol. Jugar amb altres nens obliga a acceptar els límits que els altres imposen ia canalitzar la frustració sense agressivitat, perquè si no acceptes les regles o no et comportes de forma adequada, els altres et donen de costat i no juguen amb tu.
Fixa els aprenentatges.Jugar permet als nens assimilar i posar en pràctica els coneixements adquirits, experimentar per si mateixos el que a l'escola oa casa els expliquen i descobrir coses noves.

Desestressa. Jugar és una font de plaer i satisfacció, afavoreix la descàrrega de tensions i dóna l'oportunitat d'expressar sentiments i emocions. Jugant un pot equivocar sense por al càstig, sense pressió per un possible error.
És creatiu. El joc permet l'error, admet l'irreal, les incongruències ... Admet inventar personatges, construccions o llocs inexistents. . Potencia la imaginació, la creativitat, la innovació.

Afavoreix la comunicació.Mentre els nens parlen de a què jugaran, pensen i comenten la història, reparteixen els papers i s'organitzen per posar en marxa el joc, aprenen a expressar-se i treballen el llenguatge.
Ensenya.El joc és un assaig per a la vida adulta. I no només el joc simbòlic, és a dir, quan es juga a canviar de roba a les nines, a comprar i vendre, a metges o bombers. També quan es pacten els límits per l'amagatall, es discuteix perquè algú fa trampes amb les cartes o es reparteixen tasques per fer un castell de sorra s'estan assajant recursos que seran fonamentals en créixer


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada