1 . Pensa en el teu públic
El primer i fonamental per enfocar correctament una xerrada és saber qui serà el teu públic . No és el mateix donar una xerrada a nens de primària que als de secundària , ni és el mateix tenir un públic tècnic de qualsevol tema que un públic general . Pensa en això abans de preparar res i si no ho saps , pregunta a l'organització.
2 . A la recerca del tema
Normalment els temes vénen marcats per qui organitza un esdeveniment o les circumstàncies de la xerrada . Si algú et crida per parlar d'alguna cosa, normalment et delimita la temàtica , però et solen deixar una mica de llibertat per explicar com tu vulguis .
Explicar una història suposa donar una mica d'un mateix , inspirar els altres a fer alguna cosa millor oa ser millors .
Redactar per l'oral suposa un repte pel tipus de llenguatge que s'utilitza. A que no escrius com parles , normalment ? A que no fas servir les mateixes paraules ni la mateixa retòrica ?
3 . temps
La gestió del temps en una xerrada és importantíssima . El càlcul habitual és 100 paraules = 1 minut . Després dependrà de la velocitat del discurs , de quants silencis necessitis perquè sigui efectiu o de si introdueixes algun gag còmic i has de deixar que el públic es recompongui .
No hi ha res pitjor per a l'audiència o per a l'organització d'un esdeveniment que un orador que sobrepassi amb molt el temps que se li ha assignat . I tots hem vist presentacions amb powerpoint de 20 minuts i 200 diapositives De debò ? Explicaràs 10 diapositives en un minut? Després parlarem més de les diapos ... però aprèn la regla del 100 paraules = 1 minut , perquè funciona .
4 . Obertura , cos i conclusió
Tota xerrada necessita una obertura , un cos en el qual transcorre la història i una conclusió per a deixar-ho tot lligat ... o en suspens ... però un tancament .
Ja tens un tema i saps què vols explicar, ara pensa en l'estructura de la història que vols explicar i pensa que els teus oients no saben res sobre el tema . Imagina que tens 5 minuts per explicar la història de la teva vida ... podria ser vaig néixer , vaig créixer i aquí estic ... però ho pots fer millor ;-)
Tots naixem ... llevat que la teva naixement sigui un fet increïble , això no és rellevant . Hi ha alguna fita ressaltar de la teva infància ? Algun moment que defineixi per què ets com ets ? Doncs a per ell . I després deixa el tema lligat al final . Com dic , no cal que ho tanquem amb un punt final , pot ser un punts suspensius ...
5 . Organitza la xerrada
Ja tens el tema . Et poses a escriure ... Potser primer un guió , o una història ... però et poses a escriure i , sol passar que escrius de més . No passa res , ja tindràs temps de retallar i modificar per ajustar el teu xerrada al que necessites exactament . Estàs davant la primera aproximació .
Hi ha persones a les que els funciona fer un esquema o un mapa mental d'idees i altres que escriuen d'una tirada ... També depèn de la història que vulguis explicar. En aquest pas , deixa anar la teva imaginació .
Això sí , tingues en compte l'estructura lògica de tota xerrada : obertura, cos i conclusió .
Per a la introducció , pots pensar en utilitzar algun recurs : una pregunta , una cita , ensenyar un objecte o una foto ... En el cos hauràs d'aportar dades o testimonis que recolzin la idea inicial i, per descomptat, la conclusió haurà de tancar el cercle .
6 . Vés al gra
Si tot és important , res és important . Elimina i evita els detalls superflus . Ull , només aquests ... Hi ha detalls que marquen , precisament la diferència .
Aquest és un procés complex .
En la meva última xerrada , vaig partir de gairebé 3000 paraules escrites i la vaig deixar en 800 . Reconec que durant uns dies em vaig sentir incapacitada per resumir res ... però després t'adones que hi ha detalls que , encara que en un moment donat puguin ser importants , en realitat no tanquen la història , tot i que la completin . Desbrossa i deixa el necessari .
Pensa en les paraules que poden " tocar " a la teva audiència , sé específic , pensa en què vols aconseguir amb les teves paraules i trabájalas .
7 . Com ho dius
Com dic , és important escriure les xerrades pensant en l'oral . No escrivim com parlem ni parlem com escrivim . Paraules curtes . Frases curtes . Paràgrafs curts . Busca paraules específiques per al que vols dir , que siguin unívoques . Utilitza paraules evocadores , que facin que l'audiència es faci una idea en la seva imaginació perfecta del que vols expressar . Incorpora elements retòrics : comparacions , metàfores , al · literacions , anàfores ... per això estan .
Evita els afegitons , evita les paraules de farciment i l'argot de tot tipus : prova a dir imaginar en comptes de conceptualitzar , prova amb pla en comptes de amb estratègia , prova amb possible en comptes de amb viable ... I treballa la gramàtica perquè sigui correcta .
8 . Llenguatge corporal
Diu tant de la teva xerrada com el que dius amb la paraula . Assaja davant d'un mirall . Controla les mans , controla l'expressió facial , no caminis per l'escena sense solta ni volta , si camines , que tingui un sentit fer-ho . Si dius que has fet un pas endavant , dóna aquest pas endavant . No cal que donis una gambada , amb un passet prou perquè l'audiència vegi el detall i així dones èmfasi al que dius .
No t'amaguis darrere d'un faristol .
Si la teva xerrada és alegre , has d'estar pletòric . Si el teu xerrada és trist , no cal que ploris , però cal ficar-se en l'emoció del que expliques . Jo he vist cantants emocionar fins a la llàgrima cantant un tema . No és una cosa que estigui assajat , és que s'emocionen de debò quan ho fan i això és perquè estan tan ficats en el significat del que estan fent que vibren . Vibra amb la teva xerrada .
9 . Modula la teva veu
Exactament igual que hem vist amb el llenguatge corporal , la modulació de la teva veu poderosa és , jove padawan . L'alegria , l'esperança , la desesperació d'un moment , el trobar la solució a un problema ... totes són expressions que es poden fer notar de forma oral . Pots fer arribar la teva veu el més lluny possible o parlar a coll de la teva camisa ( sempre que comptis amb un micròfon ) si el que estàs dient és una cosa íntima , per exemple.
Fixa't en els polítics i en com utilitzen el to de la seva veu en els moments culminants dels discursos . Ja sé que no són el millor exemple avui , però d'aquests temes en saben bastant.
10 . Segur que necessites powerpoint ?
Sí o No?
Un powerpoint o qualsevol altre material addicional és útil només si afegeix informació extra o aporta alguna cosa addicional . Si no, sobra .
Si ets capaç de crear les imatges en la teva audiència amb les teves paraules , no necessites res més , de debò .
Però , de vegades sí que són necessaris elements externs per donar suport el que estàs dient. Estic pensant , per exemple, en una ocasió en què vaig haver d'explicar què era l'Efecte Streisand a un grup de persones que no tenien ni la menor idea de què podia ser i vaig recolzar la meva explicació mostrant alguna foto ...
Un altre exemple d'utilització de material addicional podria ser aquesta explicació d'Hipatia de la seva teoria de l'el · lipse ... ho veus gràficament i ho entens perfectament .
11 . Persuadeix
Per persuadir la teva audiència , que no és altra cosa que influenciar la seva forma de pensar o actuar pots utilitzar 3 recursos :
- Inspirar mitjançant el reforç d'idees o creences .
- Convèncer-los perquè canviïn d' opinió respecte a algun tema .
- Que actuïn en el moment en què ho demanes , que signin una petició , comprin el teu llibre , enviïn un missatge ...
Per a això, com a expert en la matèria , has d'organitzar el teu discurs d'una manera que plantegis un problema amb la seva solució , avantatges comparatius i una seqüència motivada de : atenció , necessitat , satisfacció , visualització i acció .
12 . Inspira la teva audiència
Per a connectar amb la teva audiència has de parlar a alguna de les necessitats o preocupacions que poden estar sentint , però no tenir identificades . Segons Maslow , s'agrupen en 5 àrees :
- Les fisiològiques : menjar , beure , dormir ...
- Les de seguretat : estabilitat , seguretat , ordre ...
- Les de pertinença i amor : acceptació i aprovació , pertinença al grup ...
- Les d'estima : autoestima , autorespecte , confiança en un mateix , reconeixement ...
- I les d'autorealització .
Prepara la teva xerrada per arribar a alguna d'aquestes necessitats i d'aquesta manera connectaràs amb l'audiència . Tots som capaços de saber què se sent en estimar , perquè ens hem enamorat alguna vegada. Tots som capaços de saber què se sent davant la incertesa ... perquè l'hem sentit alguna vegada , etc .
En aquest cas , per inspirar canvis en la teva audiència , tindràs, després enganxar- , d'explicar per què i com es produiran els canvis .
Com a exemple , aquesta xerrada de Benjamin Zader , parlant del poder transformador de la música clàssica ... i després de veure-la , et ve de gust escoltar la discografia completa de Chopin ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada