"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

divendres, 11 d’abril del 2014

PREPARAR UNA XERRADA INOBLIDABLE

Hi ha un espai web molt original que es diu... "Una docena de...". Compartim un article de Cristina Juesas on ens proposa estratègies per preparar una bona xerrada en públic. Diu així:


1 . Pensa en el teu públic

El primer i fonamental per enfocar correctament una xerrada és saber qui serà el teu públic . No és el mateix donar una xerrada a nens de primària que als de secundària , ni és el mateix tenir un públic tècnic de qualsevol tema que un públic general . Pensa en això abans de preparar res i si no ho saps , pregunta a l'organització.

2 . A la recerca del tema

Normalment els temes vénen marcats per qui organitza un esdeveniment o les circumstàncies de la xerrada . Si algú et crida per parlar d'alguna cosa, normalment et delimita la temàtica , però et solen deixar una mica de llibertat per explicar com tu vulguis .
Explicar una història suposa donar una mica d'un mateix , inspirar els altres a fer alguna cosa millor oa ser millors .
Redactar per l'oral suposa un repte pel tipus de llenguatge que s'utilitza. A que no escrius com parles , normalment ? A que no fas servir les mateixes paraules ni la mateixa retòrica ?

3 . temps

La gestió del temps en una xerrada és importantíssima . El càlcul habitual és 100 paraules = 1 minut . Després dependrà de la velocitat del discurs , de quants silencis necessitis perquè sigui efectiu o de si introdueixes algun gag còmic i has de deixar que el públic es recompongui .
No hi ha res pitjor per a l'audiència o per a l'organització d'un esdeveniment que un orador que sobrepassi amb molt el temps que se li ha assignat . I tots hem vist presentacions amb powerpoint de 20 minuts i 200 diapositives De debò ? Explicaràs 10 diapositives en un minut? Després parlarem més de les diapos ... però aprèn la regla del 100 paraules = 1 minut , perquè funciona .

4 . Obertura , cos i conclusió

Tota xerrada necessita una obertura , un cos en el qual transcorre la història  i una conclusió per a deixar-ho tot lligat ... o en suspens ... però un tancament .
Ja tens un tema i saps què vols explicar, ara pensa en l'estructura de la història que vols explicar i pensa que els teus oients no saben res sobre el tema . Imagina que tens 5 minuts per explicar la història de la teva vida ... podria ser vaig néixer , vaig créixer i aquí estic ... però ho pots fer millor ;-)
Tots naixem ... llevat que la teva naixement sigui un fet increïble , això no és rellevant . Hi ha alguna fita ressaltar de la teva infància ? Algun moment que defineixi per què ets com ets ? Doncs a per ell . I després deixa el tema lligat al final . Com dic , no cal que ho tanquem amb un punt final , pot ser un punts suspensius ...

5 . Organitza la xerrada

Ja tens el tema . Et poses a escriure ... Potser primer un guió , o una història ... però et poses a escriure i , sol passar que escrius de més . No passa res , ja tindràs temps de retallar i modificar per ajustar el teu xerrada al que necessites exactament . Estàs davant la primera aproximació .
Hi ha persones a les que els funciona fer un esquema o un mapa mental d'idees i altres que escriuen d'una tirada ... També depèn de la història que vulguis explicar. En aquest pas , deixa anar la teva imaginació .
Això sí , tingues en compte l'estructura lògica de tota xerrada : obertura, cos i conclusió .
Per a la introducció , pots pensar en utilitzar algun recurs : una pregunta , una cita , ensenyar un objecte o una foto ... En el cos hauràs d'aportar dades o testimonis que recolzin la idea inicial i, per descomptat, la conclusió haurà de tancar el cercle .

6 . Vés al gra

Si tot és important , res és important . Elimina i evita els detalls superflus . Ull , només aquests ... Hi ha detalls que marquen , precisament la diferència .
Aquest és un procés complex .
En la meva última xerrada , vaig partir de gairebé 3000 paraules escrites i la vaig deixar en 800 . Reconec que durant uns dies em vaig sentir incapacitada per resumir res ... però després t'adones que hi ha detalls que , encara que en un moment donat puguin ser importants , en realitat no tanquen la història , tot i que la completin . Desbrossa i deixa el necessari .
Pensa en les paraules que poden " tocar " a la teva audiència , sé específic , pensa en què vols aconseguir amb les teves paraules i trabájalas .

7 . Com ho dius

Com dic , és important escriure les xerrades pensant en l'oral . No escrivim com parlem ni parlem com escrivim . Paraules curtes . Frases curtes . Paràgrafs curts . Busca paraules específiques per al que vols dir , que siguin unívoques . Utilitza paraules evocadores , que facin que l'audiència es faci una idea en la seva imaginació perfecta del que vols expressar . Incorpora elements retòrics : comparacions , metàfores , al · literacions , anàfores ... per això estan .
Evita els afegitons , evita les paraules de farciment i l'argot de tot tipus : prova a dir imaginar en comptes de conceptualitzar , prova amb pla en comptes de amb estratègia , prova amb possible en comptes de amb viable ... I treballa la gramàtica perquè sigui correcta .

8 . Llenguatge corporal

Diu tant de la teva xerrada com el que dius amb la paraula . Assaja davant d'un mirall . Controla les mans , controla l'expressió facial , no caminis per l'escena sense solta ni volta , si camines , que tingui un sentit fer-ho . Si dius que has fet un pas endavant , dóna aquest pas endavant . No cal que donis una gambada , amb un passet prou perquè l'audiència vegi el detall i així dones èmfasi al que dius .
No t'amaguis darrere d'un faristol .
Si la teva xerrada és alegre , has d'estar pletòric . Si el teu xerrada és trist , no cal que ploris , però cal ficar-se en l'emoció del que expliques . Jo he vist cantants emocionar fins a la llàgrima cantant un tema . No és una cosa que estigui assajat , és que s'emocionen de debò quan ho fan i això és perquè estan tan ficats en el significat del que estan fent que vibren . Vibra amb la teva xerrada .

9 . Modula la teva veu

Exactament igual que hem vist amb el llenguatge corporal , la modulació de la teva veu poderosa és , jove padawan . L'alegria , l'esperança , la desesperació d'un moment , el trobar la solució a un problema ... totes són expressions que es poden fer notar de forma oral . Pots fer arribar la teva veu el més lluny possible o parlar a coll de la teva camisa ( sempre que comptis amb un micròfon ) si el que estàs dient és una cosa íntima , per exemple.
Fixa't en els polítics i en com utilitzen el to de la seva veu en els moments culminants dels discursos . Ja sé que no són el millor exemple avui , però d'aquests temes en saben bastant.

10 . Segur que necessites powerpoint ?

Sí o No?
Un powerpoint o qualsevol altre material addicional és útil només si afegeix informació extra o aporta alguna cosa addicional . Si no, sobra .
Si ets capaç de crear les imatges en la teva audiència amb les teves paraules , no necessites res més , de debò .
Però , de vegades sí que són necessaris elements externs per donar suport el que estàs dient. Estic pensant , per exemple, en una ocasió en què vaig haver d'explicar què era l'Efecte Streisand a un grup de persones que no tenien ni la menor idea de què podia ser i vaig recolzar la meva explicació mostrant alguna foto ...
Un altre exemple d'utilització de material addicional podria ser aquesta explicació d'Hipatia de la seva teoria de l'el · lipse ... ho veus gràficament i ho entens perfectament .



11 . Persuadeix

Per persuadir la teva audiència , que no és altra cosa que influenciar la seva forma de pensar o actuar pots utilitzar 3 recursos :

  • Inspirar mitjançant el reforç d'idees o creences .
  • Convèncer-los perquè canviïn d' opinió respecte a algun tema .
  • Que actuïn en el moment en què ho demanes , que signin una petició , comprin el teu llibre , enviïn un missatge ...
Per a això, com a expert en la matèria , has d'organitzar el teu discurs d'una manera que plantegis un problema amb la seva solució , avantatges comparatius i una seqüència motivada de : atenció , necessitat , satisfacció , visualització i acció .

12 . Inspira la teva audiència

Per a connectar amb la teva audiència has de parlar a alguna de les necessitats o preocupacions que poden estar sentint , però no tenir identificades . Segons Maslow , s'agrupen en 5 àrees :

  • Les fisiològiques : menjar , beure , dormir ...
  • Les de seguretat : estabilitat , seguretat , ordre ...
  • Les de pertinença i amor : acceptació i aprovació , pertinença al grup ...
  • Les d'estima : autoestima , autorespecte , confiança en un mateix , reconeixement ...
  • I les d'autorealització .
Prepara la teva xerrada per arribar a alguna d'aquestes necessitats i d'aquesta manera connectaràs amb l'audiència . Tots som capaços de saber què se sent en estimar , perquè ens hem enamorat alguna vegada. Tots som capaços de saber què se sent davant la incertesa ... perquè l'hem sentit alguna vegada , etc .
En aquest cas , per inspirar canvis en la teva audiència , tindràs, després enganxar- , d'explicar per què i com es produiran els canvis .
Com a exemple , aquesta xerrada de Benjamin Zader , parlant del poder transformador de la música clàssica ... i després de veure-la , et ve de gust escoltar la discografia completa de Chopin ...


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada