"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dimarts, 29 d’abril del 2014

IMAGINANT PERSONES: Filosofia per a nens

La nostra companya Adelina, mestra i especialista en temes de filosofia per a nens ens envia aquest interessant article després de participar en un congrés de filosofia a València. Diu així:

Participar en trobades d’aquest tipus és com assistir a un xoc de trens. Tot el que sabies , trontolla, tot el que suposaves és fum i reps una sacsejada que la vista percep colors nous que no havies distingit mai, penses que allò que menjaràs tindrà gust àcid-ensucrat, la música  guanya protagonisme davant dels sorolls i tot s’atura per fer-se més clar, però més inquietant.

Els artistes d’aquesta convulsió han estat els ponents que ens  han donat una nova perspectiva d’ésser humà, han fet que les persones siguem això , persones, amb una nova i profunda dimensió per esdevenir protagonistes d’ una societat millor.

En Walter Kohan (Universitat de Rio de Janeiro) ha plantejat disjuntives pròpies de la filosofia: “imaginamos o erramos, aprendemos o desaprendemos, pensar o ser pensado, preguntar o ser preguntado, desplaçar o ser desplazado...”    Qualsevol d’elles és prou potent per fer-nos preguntes i, potser o no, trobar solucions. Però la solució és la resposta o la solució és un altra pregunta?...

La Teresa de la Garza ( UNAM , FpN Mèxico) ens va recalcar la necessitat , alhora que el plaer, de pensar junts, de diàlegs compartits i de la literatura com a pretext per generar opinions.     
Ginés Mateo i Elena Navarro ens van fer adonar del sentit de la mentida, i de nou, van posar en disjuntiva el nostre pensament. La Lesly Càzeres ( Mèxic) va desenvolupar la idea d’ imbricar la filosofia per a nens. La Macu Pèrez ( Múrcia) en “Cuéntame un cuadro” va entrelligar l’art de la pintura i l’art d’escriure, en J.Manuel Gutièrrez , d’ Astúries, ens va facilitar descobrir el mestre que portem dins.

Deixo en un punt i apart el descobriment de la Carmen Loureiro ( Galícia) que amb la seva saviesa ens va posar a l’abast un món ple d’imatges i significats. A utilitzar l’ art per gaudir i atansar-nos a la ètica, com amb l’ estètica arribo a la ètica del pensament  i de la vida, com buscar el conflicte cognitiu i generar amb la mirada el diàleg. Per acabar no vull deixar d’ anomenar al Rodolfo Rezola que amb la seva Filosofia de la Fragilitat ens va descobrir el món de les metàfores, la recerca de l’ autenticitat i amb la cloenda de l’ Angèlica Sàtiro, que no cal presentar, ens va endinsar al futur de l’educació i de les persones amb les cartes al seu... QUERIDO FUTURO:
Gràcies a l’ escola que em va facilitar els dies per gaudir d’ aquesta experiència  i que faré el possible per poder-la retornar .  Si alguna cosa he aprés la vull compartir amb vosaltres. Estic oberta a que això sigui així.


 Adelina Freixinet, mestra aprenent de filosofia per a nens.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada