Les idees força que han sortit en la seva conferència han estat:
- És important fer llegir diferents tipologies textuals als alumnes (textos literaris, científics, lúdics, informatius,...).
- Hem de treballar en coses simples, fent-les bé i treien-li el màxim partit, petites iniciatives a les escoles que tinguin al darrere el treball en equip i objectius educatius clars.
- PISA és útil perquè permet comparar-nos entre països i saber què fan bé els veïns ben puntuats.
- S'ha de prioritzar la lectura com a eina d'aprenentatge, la seva planificació ha de potenciar la comprensió més que la mecànica. Un lema que ha proposat és "Utilitzem la lectura per aprendre".
- Els mestres hem de prioritzar les activitats valuoses per als alumnes, la lectura és molt important i decisiva en moltes activitats d'aprenentatge (comprensió, recerca d'informació, problemes, ...).
- A Finlàndia l'escola obligatòria és diu escola fonamental, el detall semàntic és per valorar-lo.
- En els últims anys a Finlàndia han apostat per donar molta autonomia als centres per organitzar-se. Són més flexibles que nosaltres.
- Les avaluacions no fan l'aprenentatge, formen part d'ell i han d'ajudar a revisar i millorar els resultats dels alumnes. Els resultats acadèmics causen un gran impacte en els alumnes. Ens comentava en Jarkko que a Finlàndia està molt mal vist que un mestre destaqui els mals resultats d'un alumne en públic. Diu, irònicament, que és la millor opció per abocar-lo al fracàs permanent.
- La formació del pares i la dedicació que fan als seus fills (deures) s'ha vist determinant en els bons resultats dels alumnes.
- A Finlàndia les propostes de treball per casa tenen un component interessant, enquadren l'activitat de deures però donen certa llibertat a l'hora de fer-la. Per exemple, si han de fer un escrit poden triar el tema a redactar, és un interessant detall qualitatiu.
Després de totes aquestes idees i de moltes altres es va obrir un torn de debat. Un mestre va preguntar-li quins 2 aspectes creu indispensables en el futur de la nostra educació. I va dir:
- La formació del professorat, les bones escoles les fan bons mestres.
- Apostar clarament per activitats d'investigació i recerca entre l'alumnat. Fomentar la seva autonomia.
Podeu visitar la web de l'organització i saber més a: http://leer.es/
Us deixo un minut de vídeo just quan en Jarkko Hautamak va inagurar el congrés.
Us deixo un minut de vídeo just quan en Jarkko Hautamak va inagurar el congrés.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada