- Els alumnes han de llegir textos que els apropin a la vida quotidiana (receptes, notícies, curiositatats científiques, instruccions,...). La vida de l'escola hauria d'estar plena d'aquests textos.
- Un repte és diversificar la lectura amb diversitat de tipologies textuals i atenent a la diversitat d'interessos personals dels alumnes.
- Llegir té un paral·lelisme amb tocar un instrument (practicar sovint, utilitzar diferents partitures, la necessitat de l'acompanyament d'un bon mestre,...). Però hi ha una diferència significativa, podem viure sense tocar un instrument però sense llegir és impensable.
- A l'hora de treballar en grup es important que el docent organitzi bé els agrupaments, que faciliti bones pautes que fomentin l'autogestió dels alumnes i que acompanyi el grup per ajustar els objectius de l'activitat. En aquest punt hi ha una eina imprescindible... la pregunta perquè les preguntes generen activitat intel·lectual i respostes.
- Són importants les bones pràctiques per valorar canvis i millores educatives. En podem consultar a: http://leer.es/buenas-practicas/
- En la gestió d'activitats de competències comunicatives es valora com a positiva la bona planificació, el treball en equip dels mestres, la col·laboració dels alumnes, que es revisi l'activitat en trobades o reunions dels mestres i sobretot que les activitats es facin per una necessitat de millora en l'aprenentatge.
- En el tema de l'art es troben moltes activitats que poden ser tranversals. Art i competències comunicatives poden anar de la mà en moltes situacions (les imatges poden ser text, l'art conceptual integra paraules en les seves obres, de vegades una imatge pot sortir d'un text com passa en els retaules bíblics, l'art genera debat, es pot escriure sobre art sense descriure sinó com aportació o interpretació de l'obra,...). Podeu visitar obres del Museo del Prado a: http://www.museodelprado.es/coleccion/sueltas/obras-maestras-del-prado-en-google-earth/
- La música i el teatre també tenen moltes possibilitats en l'aspecte comunicatiu. En Miguel Gil (proyecto LOVA) explica el treball de preparació d'una senzilla i casolana òpera amb els alumnes (escriure guió, preparar escenografia, assajar, interpretar,...). Ho podeu consultar a: http://www.proyectolova.es/
- Hi ha una activitat en tots els centres que és fonamental. Són les reunions dels mestres, espais de complicitat, de crítica constructiva, de realisme, espai per crear, per articular, per revisar, per millorar, i per CONSENSUAR.
- En una activitat de lectura hi ha uns tempos que ajuden als alumnes. El primer és activar els coneixements previs i dir-los perquè llegim aquella lectura i què farem després de llegir-la, segons el què direm llegiran més o menys profundament. Després hi ha la part de la lectura propiament dita, el moment de les interpretacions, més endavant avaluem i al final sempre és recomanable fer un tancament o conclusió de l'activitat per fer aflorar els processos i conscienciar-los dels recursos que els han ajudat a entendre millor.
- Propostes a les famílies. Què podem fer els pares i mares a casa? Podem fomentar la lectura llegint amb naturalitat, fent-los llegir correu que arriba, fent-los revisar la llista de la compra, simplement donant exemple i que ens trobin llegint, regalant llibres, acomapanyant-los a triar-ne un a la llibreria i molt més a: http://familias.leer.es/
- Una tècnica que podem fer a les aules i també a les sales de professors és el bookcrossing, si algú s'anima li podem buscar un divertit nom en català. Simplement és decidir un lloc de la sala o de l’aula i portar llibres que ja hem llegit per compartir amb la resta. La condició bàsica és… puc agafar el llibre que vulgui si en deixo un altre al pot comú.
BONA LECTURA AMICS I AMIGUES!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada