Compartim aquest article des del bloc EDUCANDO DES DE MI MAPA on posa en el centre del debat el tipus d'avaluació que fem servir el professorat a primària.
Té sentit fer exàmens a un nen de Primària cada mes i mig? Necessita un professor examinar a un nen per conèixer el seu rendiment? Els exàmens no ens diuen el que un nen ha après, sinó el que no ha sabut respondre. Posen el focus sobre els errors i van reduint a poc a poc les ganes d'aprendre.
Sí, he canviat d'opinió, però avui veig clarament que estava en un error. La tensió que exerceixen els exàmens introduïts tan prematurament en l'etapa escolar és, des del meu punt de vista, una pèrdua de temps tan innecessària com desmotivadora. Molts nens ho viuen amb estrès i altres simplement no ho entenen ni els importa. Poden treure un dia un 3 (perquè tenien ganes de jugar) i l'endemà octubre 1 (perquè els interessava el contingut de la lliçó). ¿I què vol dir això? Que els exàmens per a un nen menor de 11 anys no serveixen per a res i són contraproduents. Almenys jo ho veig clar.
L'obsessió per les avaluacions i les notes empresona al nen i acaba matant les ganes d'aprendre amb les que naixem tots els éssers humans. La major part dels professors amb els que jo he parlat m'ho reconeixen, però molts pares em diuen que és bo que es vagin acostumant ... I jo em pregunto: També s'han d'anar acostumant a fer la Declaració sobre la Renda? Si us plau, només són nens! Al que han d'acostumar és a jugar, a fer esport, a menjar sa, al gust per aprendre coses noves, a la lectura, a pensar per si mateixos ...!
A Finlàndia, país conegut per encapçalar els informes Pisa sobre educació en els últims anys, els nens no tenen exàmens ni notes fins a 5 de Primària. A França estan valorant la possibilitat d'eliminar també les avaluacions numèriques i substituir-les per informes raonats dels professors. Són petits passos que es van donant a la recerca de la motivació escolar perduda.
Jo abans tampoc ho veia, però és que de vegades els arbres no ens deixen veure el bosc. L'objectiu de l'educació és treure el millor de cada nen perquè després pugui tornar-lo a la societat. Així, aprofitant la seva passió per aprendre, guanyem tots. Abans pensàvem que com millors eren les notes dels nostres fills, més fàcil trobarien treball i millor seria el seu futur, però avui hem vist que això no és cert. Centrar el nostre objectiu en les avaluacions i les notes és com mirar al dit d'algú que t'està assenyalant a la Lluna.
Recentment vaig llegir a Twitter aquesta carta que va ser enviada, juntament amb les qualificacions dels alumnes de segon cicle de Primària, per un col·legi del Regne Unit anomenat Barrowford, que es troba a Nelson, un poble del nord de Lancanhire. Després de ser publicada a les Xarxes Socials, la seva expansió ha estat enorme. Si no l'has llegit, et recomano que ho facis.
Carta enviada pel col·legi Barrowford als seus alumnes.
"Els resultats dels exàmens del KS2 podràs trobar-los al final de la carta. Estem molt orgullosos de tu i del compromís que has demostrat esforçant-te al màxim al llarg d'aquesta setmana tan complicada ".
No obstant això, considerem que aquests exàmens no avaluen sempre allò que us fan especials i únics. La gent que va crear aquests exàmens i els avalua no sap res de vosaltres en comparació als vostres professors i familiars.
Ells no saben que molts de vosaltres parleu dos idiomes. Ells no saben que podeu tocar un instrument, ballar o pintar un dibuix. Tampoc saben que els vostres amics compten que estigueu al seu costat o que el vostre riure pot il·luminar el dia més fosc.
Ells no saben que escriviu cançons o poesies, que realitzeu algun esport, que us pregunteu pel futur o que de vegades us toca tenir cura dels vostres germans petits després de l'escola.
Ells no saben que heu viatjat a espectaculars llocs, que sabeu explicar històries veritablement meravelloses o que adoreu passar el vostre temps amb familiars i amics.
Tampoc saben que podeu ser persones dignes de confiança, atentes, amables i que intenteu millorar cada dia ... Aquests resultats us diran alguna cosa, però mai tot.
Així que gaudiu dels vostres resultats i estigueu molt orgullosos d'ells però recordeu que hi ha moltes formes de ser intel·ligent. "
FONT: EDUCANDO DES DE MI MAPA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada