"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dissabte, 6 de juny del 2015

SER PERSONA A TRAVÉS DELS ALTRES

Nontombi Naomi Tutú és la filla de l'arquebisbe Nobel de la Pau Desmond Tutu i La Vanguàrdia li ha fet una entrevista que compartim amb vosaltres.


Com està el seu senyor pare?
Vellet, però fantàstic! Ara camina per Dharamsala, amb el Dalai Lama.
I què fa allí?
Liar-la, ha, ha ...
Què vol dir?
És el 70è aniversari de l'Dalai Lama, i ha anat a celebrar-ho. Són bons amics. I quan estan junts es posen tontos i l'armen, es gasten bromes, riuen ... Junts són com dos nens.
Bella estampa, gràcies!
Compartien una xerrada i el moderador les va passar de tots colors, l'interpel·laven,  es burlaven un del un altre amb conya ...
Els savis riuen. Així la va educar el seu pare?
Exposant-nos a la diversitat. Els meus pares portaven a casa a tot tipus de persones, activistes negres i blancs, tradicionalistes i revolucionaris, tota la complexitat humana!
Resumiu el seu ensenyament en una frase.
Un proverbi africà que ens repetien contínuament: "Una persona és una persona a través dels altres ". Sense el tu no hi ha jo.
Jo arribava a casa amb un 10 en matemàtiques, orgullosa, i ell em deia: "Sense el teu bon professor no haguessis après ". Em va ensenyar que tots els èxits són possibles amb el concurs de tots. I que els altres t’ajuden a veure't.
¿Va patir l'apartheid de nena?
No podia entrar al bany d'una gasolinera o en un cafeteria per a blancs. Visitàvem als meus avis al poble natal dels meus pares i havien comunicar-ho a la policia.
Humiliant.
El pitjor era quan anava a esperar a la meva àvia al seu treball com a assistenta domèstica d'una família blanca ...
Per què?
Sentia als nens de la família cridar-la pel seu nom de pila: en la meva cultura és molt irrespectuós! Jo em dirigia als meus pares i avis amb les nostres fórmules de respecte ...
I com se sentia?
Em deprimia el menyspreu d'una persona tan digna i sàvia com la meva àvia. Un dia la vergonya em cremava i li ho vaig dir ... I la meva estimadíssima àvia, la dona de la que més he après, em va donar una grandíssima lliçó.
Quin?
Em va dir: "El teu valor com a ésser humà no depèn de com et tractin a tu, sinó de com tractis tu als altres ". No ho oblidaré ...
Aquesta saviesa la compartia el meu pare amb Mandela: es reunien en secret abans que Mandela fos pres. Des de la presó, Mandela va escriure moltes cartes al meu pare, però mai li van arribar, les requisaven.
Com va recolzar Tutu a Mandela?
Amb el seu activisme no violent inspirat en Gandhi i Martin Luther King. Però activista, eh ?: "Si ets neutral davant d'una injustícia, has triat el costat de l'opressor! ", em diu ell.
Per què som racistes?
Perquè t'han fet creure que el que té l'altre t'ho treu a tu. Fals! El benestar de l'altre no amenaça el teu, al contrari! Si expandeixes l'accés al que és bo, tots guanyem.
El millor no es desgasta, no?
Només si ho retens només per a tu. Com més gent accedeixi a recursos i formació, sorgiran més innovadors i progressos per a tothom.
Al pati trepitgem al diferent.
Algú us va fer creure que era una amenaça.
O érem covards: si es fiquen amb un altre, em lliuro jo.
Ja hauràs après que el tracte als altres és el que et dignifica o et degrada.
Per què seguim recorrent a la violència?
Se'ns ensenya que el poder es mesura per la capacitat de danyar i de matar. Cal desmentir i desmuntar aquesta creença!
Comenceu.
És a l'inrevés: el poder és la capacitat de sanar ferides i de salvar vides.
Com acabar amb el gihadisme?
El primer és entendre que no ha sortit del no-res, sinó de la ràbia. Occident ha exercit molta violència en el món islàmic, fa anys bombardejant amb drons ...
¿Justifica als de l'Estat Islàmic?
No! Dic que cal crear una comissió de la veritat com la de Sud-àfrica i explicar-ho tot, inclòs que Estats Units ha exercit terrorisme a Orient Mitjà i Àfrica. Només a partir d'aquí es pot construir la pau.
Per què viu als Estats Units?
Per l'oferta laboral de la Universitat Fisk, de llarga tradició afroamericana, que treballa sobre les relacions interracials.
Què tal ho ha fet Obama?
Molt bé, per la dificultat que l'hi han posat els seus adversaris: mai no se li havia faltat tant al respecte a un president dels Estats Units! Ell ha sabut no caure en el mateix ínfim nivell dels seus detractors barroers.
Veu Clinton com a presidenta?
Seria fantàstic que una dona presidís el país més poderós del món! I ho veig molt plausible. El següent seria ja una dona negra. La meva filla Mungi m'ha dit alguna vegada que un dia ella serà presidenta, ha, ha.
Ah, sí? Doncs digui-li un bon consell per ser una bona líder.

El proverbi africà, sempre !: "Una persona és una persona a través dels altres".

FONT La Vanguàrdia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada