"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dijous, 4 de juny del 2015

NEUROCIÈNCIA I EMOCIONALITAT A L'ESCOLA

Hem trobat aquest article en la plataforma TICHING, parla de neurociència i la seva aplicació a l'escola. Diu així:

T'imagines poder saber amb certesa quin és el mètode que has de seguir perquè els teus alumnes aprenguin més en menys temps? La neurociència pot ensenyar molt sobre la forma en què les persones aprenem i adquirim nous coneixements, una cosa que òbviament podria tenir una aplicació directa a l'aula.

Tot i que encara queda moltíssim camí per davant en aquest camp, la neurociència ja ha descobert alguns elements que han resultat ser essencials per afavorir la creació de noves connexions entre neurones i, per tant, per a l'aprenentatge. Et resumim alguns dels coneixements sobre el cervell que poden contribuir a revolucionar la pràctica pedagògica:

Les emocions són les protagonistes: L'estat emocional condiciona fortament el funcionament del cervell. L'estat d'ànim pot modular les funcions cerebrals superiors (llenguatge, presa de decisions, memòria, percepció, atenció ...), determinant l'adquisició de nous coneixements. Acompanya l'aprenentatge d'emocions positives!

No hi ha "bons" ni "dolents" estudiants: El cervell ha demostrat tenir una increïble capacitat d'aprendre i reaprendre, i per això no hem de pronosticar l'èxit o fracàs de cap estudiant. Els canvis que patirà la seva personalitat al llarg de la seva vida fan que no puguem establir que un determinat comportament es repetirà durant molts anys sense alteracions.

Evita l'estrès: És important intentar proporcionar a l'alumnat un clima positiu i segur, evitant paraules i actituds que provoquin situacions estressants en ells. L'estrès, entre moltes altres conseqüències, disminueix la capacitat cognitiva i el seu estat emocional.

Planifica experiències multisensorials: Intenta utilitzar diferents recursos per presentar la informació de forma atractiva per afavorir l'aprenentatge. Les experiències que ens permeten percebre el món a través de tots els nostres sentits permeten que l'aprenentatge sigui molt més significatiu.

S'aprèn amb tot el cos: Un error molt comú i repetit des de fa dècades és pensar que el coneixement i la ment són la mateixa cosa. Molt lluny d'aquesta teoria, els últims experiments ens ensenyen que els exercicis i el moviment estan íntimament lligats amb l'aprenentatge, demostrant que cos i cervell aprenen junts.

FONT:  TICHING

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada