"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dissabte, 13 de setembre del 2014

PER QUÈ COMPETÈNCIES BÀSIQUES A L'EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA?

El nostre company Jordi ens enllaça aquesta aportació del professor Fernando Trujillo que reflexiona sobre les competències bàsiques. Diu així:


La Badia de la Concha està protegida per dos gegants: a l'oest, Chillida pentina el vent; a l'est, Oteiza ens interroga amb una escultura inquietant: construcció buida. 

Em refereixo a les dues escultures perquè ahir vaig participar en el curs d'estiu "Competències bàsiques: del currículum a la pràctica de l'aula", dirigit per Elvira González i Mari Mar Pérez. La seva invitació m'ha brindat la possibilitat de repensar la meva posició davant les competències bàsiques i, com Oteiza, em pregunto si són una "construcció buida", o "buidada". 

Al costat dels participants en el curs vaig voler proposar la distinció entre dues visions de les competències bàsiques: una, que anomeno "visió àmplia", defensada per Europa a través dels seus Recomanacions i les publicacions d'Eurydice; altra, "visió reduïda", liderada per l'OCDE. És a partir d'aquesta distinció que em pregunto si les competències bàsiques són una "construcció viva i habitada", una "construcció buida" o fins i tot, en els últims anys, una "construcció buidada". 

La "visió àmplia" té com a finalitat la construcció d'un currículum europeu lligat a principis d'escola inclusiva, formació integral i qualitat basada en l'èxit per a tothom; la "visió reduïda, per altra banda, part de l'afany avaluador i classificador de l'OCDE i considera, fonamentalment, aquelles competències bàsiques que són avaluables. 

Òbviament, Europa i l'OCDE no són espais antitètics: la base del capitalisme neoliberal sustenta ideològicament dos espais, però a Europa i les seves institucions el pes de la tradició i l'arrelament de propostes emanades de l'Informe Delors (entre d'altres) fa que es valorin competències i aspectes que l'OCDE no contempla, almenys actualment, i que, fins a cert punt, serveixen de contrapès als principis economicistes més ferotges. 

Així doncs, amb aquesta distinció entre "visió àmplia" i "visió reduïda" es planteja, d'una banda, el debat entre la LOE i la LOMCE, entre un currículum més obert i un més tancat, entre els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge. No obstant això, el debat subjacent és encara més rellevant: les competències que serveixen de base per a una escola de dues velocitats ("visió reduïda" de la LOMCE) o una escola d'èxit per a tothom, que compti amb una estratègia coherent per a l'adopció de les competències i per ajudar a que els estudiants de rendiment més baix siguin capaços de desenvolupar un nivell satisfactori de competències per a viure una vida plena i feliç. 

Us deixo la meva ponència per si la meva reflexió servís per a alguna cosa, encara que sigui per contribuir al debat serè sobre el model de societat, el model d'escola i el sentit de les competències bàsiques que és més convenient per a tots. 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada