"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

diumenge, 21 de setembre del 2014

ORIENTACIONS D'EN DANIEL GABARRÓ

El passat 10 de setembre de 2014 en Daniel Gabarró va fer una interessant conferència al Col·legi Maristes Montserrat de Lleida. La xerrada pels docents d'infantil i primària va ser molt extensa, va repassar temes relacionat amb l'estructura cognitiva dels alumnes i de les persones en general, va parlar d'emocions i ens va fer interessants apunts didàctics relacionats amb la competència lingüística i comunicativa.

Compartim un dels breus apunts relacionats amb la seva proposta de modelatge. En Daniel convida a presentar els nous aprenentatges compartint el procés mental que fem els adults en veu alta, és un bon recurs per iniciar un procediment de treball i poder detenir-nos en els aspectes claus del procés.

Per fer-ho podem organitzar una activitat d'aprenentatge en 5 senzills passos:

1.Creem expectatives positives. Tothom pot aprendre si té motivació per fer-ho, plantejem-ho com un repte interessant per captar tota l'atenció dels nostres alumnes. Sempre és important començar bé.

2. Fem modelatge i expliquem els passos un per un amb deteniment. Si per exemple volem que els nostres alumnes escriguin un paràgraf de text de terror en podem fer un amb ells. Els expliquem que és important que en el text hi apareguin tres ingredients "secrets", un moment visual perquè el lector imagini mínimament l'espai i els personatges, un moment auditiu que fomenti la percepció i al final un moment emocional o sensorial. I podria quedar més o menys així:


"Només entrar i llegir el cartell de no passar es va tancar la porta de cop, tot era tenebrós i justament davant meu estava ell, el llegendari Compte Dràcula. La seva mirada era buida i pertorbadora, el seu posat rígid i gèlid, els seus ulls completament injectats de sang. En aquell moment una remor va envair la sala, semblava que ens estes embolcallant i en aquell moment vaig sentir una sensació freda que començava a pujar descontroladament per tota la meva esquena...."

3.Quan hem fet l'activitat preparem un guió pels alumnes amb tots els passos i secrets. Amb alumnes d'infantil es poden fer dibuixos il·lustratius. Aquest guió pot estar en un espai visible de l'aula, el poden tenir els alumnes o el podem treure quan fem l'activitat.


4.Un cop tenim el guió i ja hem practicat plegats es l'hora de provar però per fer-ho començarem treballant en grup per garantir que en el procés parlen dels passos, interaccionen i s'ajuden. És un moment de pràctica cooperativa que reforça l'aprenentatge.

5. Finalment ja podem plantejar l'activitat de manera individual, recordant que perquè tingui èxit s'ha de seguir el guió.

Per acabar també compartirem alguna breu reflexió que el Daniel ens ha regalat. Comença el nou curs i els educadors l'iniciem amb il·lusió. A nivell personal arribaran moments que no seran bons per nosaltres... sempre passa. El seu consell és: 

"Compartim tot allò positiu que ens regala la vida, anècdotes divertides dels alumnes, altres de personals, aficions, projectes, ... però evitem de totes totes compartir sentiments negatius. Aquestes sensacions negatives són temes que generalment no tenim resolts a nivell emocional per tant, ens els guardem, els treballem interiorment i quan estiguin ben païts i resolts ja els podrem treure. Aquesta gestió serà bona per nosaltres mateixos però també per tot el nostre entorn."

Sembla fàcil però segurament no ho serà tant...no? Fem allò que puguem i busquem la felicitat del nostre entorn sense oblidar la nostra que també és important.


Aprofitem l'article per convidar-vos a visitar el seu nou espai Web: 

CAMPUS DANIEL GABARRÓ





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada