L'educació emocional és un concepte que ha guanyat molt terreny en l'educació en els últims anys , però els pares , les famílies i els docents encara tenen alguns dubtes sobre com posar-la en pràctica . En aquest article intentem donar resposta a tots els teus dubtes sobre l'educació emocional en l'etapa infantil .
En general , es defineixen les emocions com una resposta física de l'organisme a estímuls , que s'identifiquen amb plaer , dolor , por , perill ...
La majoria estan causades , o bé per un esdeveniment extern ( com ara una amenaça per a la nostra integritat física ) o bé per la conjunció d'un esdeveniment intern i un altre extern ( per exemple , que el cos manifesti fam i que , alhora , no es trobi aliment ) . Es tracta de respostes neuronals inconscients i naturals .
Un cop definides les emocions , pot donar-se un pas més enllà i intentar entendre què és la intel · ligència emocional . L'ésser humà , gràcies a l'escorça cerebral , és capaç de racionalitzar aquestes emocions , ser conscient d'elles i analitzar-les, contràriament al que succeeix amb altres espècies . Així , deixen de ser mers mecanismes orientats a la supervivència .
Les emocions empenyen a viure , disposen del seu propi llenguatge i poden potenciar el coneixement , encara que també poden entorpir-lo. A més , segons les últimes investigacions , són a la base de la majoria de les decisions humanes . Per això l'educació emocional esdevé un element necessari des de la infància . Els experts estan d'acord que el millor mitjà per iniciar-se en ella , per als nens , és el joc . Jugar ofereix al nen habilitats i capacitats noves , ia més el motiven a aprendre .
Els quatre passos de la intel · ligència emocional
D'acord amb les teories més recents , la intel · ligència emocional és la manifestació d'aquests quatre passos :
- Percepció emocional . Les emocions són percebudes , identificades i valorades per la consciència . Això inclou la capacitat per expressar-les.
- Facilitació emocional del pensament . L'estat emocional ajuda a dirigir l'atenció cap a la informació important , actuant com una guia per al pensament .
- Comprensió emocional . Es tracta del pas en el qual comprenem i analitzem les emocions d'una manera més racional , atribuint-los un motiu.
- Regulació emocional . Es tracta d'una habilitat que ha de entrenar-se. Permetrà controlar una emoció , distanciar d'ella i , a la llarga , establir una jerarquia on les positives manin per sobre de les negatives .
En l'últim pas és on entra en joc l'educació emocional , ja que per desenvolupar necessita les anomenades " competències emocionals" . Entre altres coses , aquestes ens permetran assimilar i comprendre també les emocions dels altres , i en definitiva , viure millor amb un mateix i amb la resta de la societat .
FONT: http://faros.hsjdbcn.org/es/articulo/ninos-mayor-inteligencia-emocional-mas-felices
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada