Compartim amb vosaltres 10 pautes que utilitzem al 3r cicle de primària, són pautes que hem treballat amb els alumnes i un grup de companys i companyes. Aquestes pautes es poden treballar per separat, prioritzant alternativament alguns dels aspectes.
1-Siguem
coherents...
· Pensem i fem un esborrany
bàsic.
. Responem a la demanda plantejada?
· És lògica la redacció?
· Té una introducció i una conclusió final?
· El text té l’extensió adequada.
. El text té un ordre clar?
.
Millor fer un paràgraf per cada idea diferent que expliquem.
2-Utilitzem
bé el vocabulari...
· Redactar bé, amb un vocabulari ric.
. Mirar de fer servir paraules adequades.
· Hi ha paraules repetides?
· Evitar “posar” i “fer” que serveixen per tot!!!
3-Pensem
en els aspectes de morfosintaxi...
· Els temps verbals concorden? O tot present, o tot
passat.
· Hi ha punts i comes? Millor més que menys!!!
. Revisem la concordança de gènere i nombre en els articles
i adjectius amb els noms.
4- No
oblidem la presentació...
. A tothom agrada veure
un text acabat de fer amb una lletra més o menys uniforme en quan a mida, línies rectes, amb marges i paràgrafs clars. Vol dir que la persona que
ho ha escrit ha tingut molta cura.
· Cap gargot, zero (per això fem esborranys)
. No
correm a l’escriure, fem-ho amb pausa i ben fet.
· Visualitzeu la paraula!
· Vigileu els
accents, compte!
· “és” o “és”, amb accent o sense accent, reviseu-ho
· Compte amb la H del verb haver: ha posat, ha crescut.
. Si no sabeu com s’escriu una paraula busqueu un sinònim
que tingueu més clar.
6-Vigilem
amb les faltes com...
perquè,
per què?, abans, vàrem, érem, arribar, quasi (no casi), mig (no mitg),
molt, em i hem (verb), acabar, excursió, difícil, setembre, només, setmana,
tranquil·la, m’agrada, m’ha agradat, però, també, això, fred, veí, veïns,
mòbil, córrer, hàmster, té i te (beguda), està, després (més tard), desprès
(donar), només, necessitar, preocupar, sorprendre, prendre, també, allí,
següent, demà, créixer, preciós,
7-Separem
bé les paraules...
des de (no desde)
se’ns, treure’l (apòstrof cap a la dreta)
a vegades (separat)
a prop (separat)
sobretot (junt)
8-Utilitzem
bé les preposicions...
vam anar a una església (no amb una església),
vaig veure que en aquell bosc (no amb aquell bosc)
el procediment que hem fet amb la llavor (no el
procediment que amb fet amb la llavor)
9-No
siguem bàrbars amb la llengua...
10-Acabeu
bé un text...
Revisant-lo
en profunditat, llegint paraula a paraula i millorant
aspectes d’ortografia i puntuació bàsica. Col·locar algun
accent o alguna coma de més.
Aquest important punt és més efectiu i útil
si abans heu fet un esborrany ja que només haureu de millorar detalls.
Bona expressió escrita!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada