"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dissabte, 4 de maig de 2013

REPLANTEJAR PROJECTES EDUCATIUS A L'AULA


Des del bloc  http://aaraguz.posterous.com/   Ángeles Araguz ens convida a repensar el treball de projectes amb els nostres alumnes. Ens diu:

Com plantejar l'aprenentatge per projecte a l'aula?

Què enganxa als alumnes? Jo sempre penso que el mateix que a mi. És igual l'edat, som de la mateixa espècie: ens impliquem en reptes (assolibles), misteris, saber el perquè d'alguna cosa, treballar en grup i fer coses xules de les que puguem presumir. També els (ens) agrada fer les coses a la manera de cadascú.

Tafanejant per Delicious he trobat un article fantàstic, Seven Essentials for Project-Based Learning. Tracta sobre les claus per plantejar aprenentatge per projecte a l'aula, de dissenyar activitats perquè l'alumne aprengui fent. Activitats que els enganxin i treguin el millor d'ells.

El típic pòster de ciències o aquestes diapositives en les que sintetitzen un tema són un punt de partida (jo ho he fet durant anys a les meves classes), sens dubte, però assumim-ho, el grau d'implicació cognitiva dels nostres alumnes en aquests projectes és mínim . Podem fer-ho molt millor.

Tot bon projecte ha de complir dos criteris: tenir sentit per als alumnes, han percebre com una cosa que personalment volen fer bé perquè els importa. I és clar, ha de tenir un propòsit educatiu. Aquí van les claus publicades al bloc de Ross Crockett:

1. Necessitat de saber

Podem plantejar als alumnes una idea, descriure la tasca a realitzar, donar instruccions i recursos ... o podem començar amb un cop d'efecte. Un vídeo, un article, una cosa que activi els alumnes en un debat o discussió. Per exemple, un vídeo mostrant una platja paradisíaca que acaba amb un cartell de "tancada per contaminació de l'aigua". Us ha passat això en alguna platja, estant de vacances? Què passarà amb aquesta platja? Per què ha passat?

Obrir el projecte amb un "esdeveniment" que faci sorgir preguntes per part dels alumnes cap al professor (i no a l'inrevés). Un esdeveniment implica quelcom emocional, cosa que activa l'alumne.

2. Una pregunta que dirigeixi la investigació

En el cas de l'exemple, com podem reduir el nombre de dies que aquesta platja romandrà tancada per contaminació? La pregunta subjacent a la feina ha de ser provocativa, de resposta oberta, complexa i connectada amb el nucli del que els alumnes han d'aprendre. Sense la "gran pregunta", els alumnes podrien no entendre perquè estan fent el projecte. I si no ho entenen, no s'impliquen només obeeixen. Quan se'ls pregunti en què treballen la resposta podria ser "ajudar a reobrir la platja" (si el projecte està ben plantejat) o "estem fent un pòster sobre contaminació" (si no ho està).

3. Veu i vot per als alumnes

Un cop captat l'interès dels alumnes, el professor planteja les tasques a realitzar. Podria ser un informe personal, més una presentació oral que es recolzi en multimèdia més un producte final, elaborat en equips de quatre i triat pels mateixos alumnes. En l'exemple, un anunci publicitari, pamflets informatius, un web ... etc. Hi ha una escala d'autonomia dels alumnes que pot començar per triar entre diverses opcions proposades pel professor i acabar demanant-los que proposin una idea de projecte i que ells mateixos es reparteixin responsabilitats i ajustin temps. Però els alumnes han de tenir capacitat d'elecció dins d'un projecte.

4. Capacitats del segle 21

Un cop plantejat el projecte arriba l'hora del treball col · laboratiu. En grups de tres o quatre alumnes aquests identifiquen tasques i responsabilitats i se les reparteixen (si aquesta part la fa el professor ja no parlem de col · laboració sinó de cooperació). El treball col · laboratiu no surt sol. Abans del projecte el professor ha d'haver preparat als alumnes amb activitats o jocs "de rols" i de "fer d'equip".

El projecte del segle 21 es plasma en eines del segle 21. Més treball previ: els alumnes han d'haver après abans d'iniciar el projecte a elaborar vídeos, exposar presentacions, reflectir idees i processos en blocs ... etc.

Un bon projecte hauria de posar als alumnes la possibilitat de practicar i així aprendre les capacitats demandades en els nostres temps: expressió del pensament crític, comunicació efectiva, ús de tecnologies i treball en equip.

5. Recerca porta a innovació

Amb l'esdeveniment d'entrada en el projecte i el debat sorgit d'ell, el professor recol · lecta una sèrie de preguntes que ajuden a l'ajust fi de la "gran pregunta". En el nostre exemple quines malalties pots agafar l'aigua? Cal beure per posar-se malalt? ... etc. Els equips han de treballar en aquestes preguntes mitjançant llibres, webs, etc. Però no es tracta que trobin informació i la peguin en un pòster o que la resumeixin en un format bonic. En la veritable investigació els alumnes han de seguir un fil que els porti a més preguntes, a la recerca de nous recursos i finalment a les seves conclusions i idees pròpies sobre com resoldre el tema. És molt important crear un ambient a classe que animi als estudiants a afegir noves preguntes, a fer hipòtesis ia estar oberts a noves perspectives.

6. Feedback i revisió

Mentre els alumnes desenvolupen els seus productes el professor ha d'estar darrere, supervisant esborranys, plans, comprovant les fonts utilitzades pels alumnes, monitoritzant l'avanç.

L'avaluació al llarg del projecte és importantíssima. Amb ella els alumnes aprenen que el treball de qualitat no surt del primer intent, que a la vida real el nostre treball està subjecte a contínua revisió.

A més el professor també ha de promoure i dirigir la crítica constructiva entre els estudiants.

7. Presentar el producte final públicament

Per als alumnes té infinitament més sentit treballar per a una audiència real que per al professor o l'examen. Els resultats del projecte s'han d'exhibir, abans altres classes, caps d'estudi, pares, web ... etc, per permetre que els alumnes reflexionin sobre el treball un cop acabat, sobre el pròxim que van a fer, el que han après. I per descomptat, perquè sentin l'orgull de la feina ben fet, fonamental.

Esteu fent projectes a l'aula? Pregunteu als alumnes en què estan treballant. Si la resposta és "en un power point" o "en un Glogster", dolent, dolent, és hora de repensar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada