Podeu descarregar els documents des de: http://www.xtec.cat/web/guest/home
M'he animat a fer un resum de les competències bàsiques de l'àmbit lingüístic per primària a partir d'una lectura en diagonal del document. Per centrar el resum he prioritzat l'apartat d'orientacions metodològiques.
Orientacions
metodològiques per la millora de la comprensió lectora
En l’ensenyament de les estratègies de lectura, com en
l’ensenyament de qualsevol altra estratègia d’aprenentatge, es distingeixen les
fases de: modelatge, pràctica guiada i pràctica independent. Per exemple, si
ens plantegem ensenyar a predir el contingut d’un text abans de llegir-lo, en
una primera fase, l’ensenyant ha de mostrar com ho fa ell, fent-ho amb un text
concret i posant veu al pensament: ha d’explicar com abans de llegir un text cal
mirar quina forma té i si va acompanyat d’imatges gràfiques..., de la
conveniència de llegir el títol i els apartats i amb aquesta informació fer una
primera predicció sobre quins continguts tractarà. Després ho ha de fer als
alumnes sota el seu guiatge, donant instruccions clares i provocant que els
alumnes explicitin quines accions fan. En la darrera fase, l’ensenyant ha de
convidar els alumnes que apliquin l’estratègia d’una manera autònoma.
Complementàriament al treball de les estratègies en el marc
de les activitats habituals de lectura, també se’n poden aïllar algunes i
fer-ne un ensenyament explícit. Per exemple, es pot fer exercitar els alumnes
en la realització de resums, se’ls pot ajudar a reflexionar sobre com fan
inferències, com fan prediccions i les comproven... I aquestes estratègies es
poden practicar en diferents tipus de text, perquè, tot i que hi ha una base
comuna per a cadascuna, cada text té la seva especificitat.
Per desenvolupar aquesta habilitat cal:
• Donar bons models lectors (els mestres han de llegir
diferents textos en veu alta, fer escoltar textos dels mitjans audiovisuals,
d’Internet...).
• Ensenyar als alumnes a preparar-se les lectures, per tal
que n’adquireixin l’hàbit: fer llegir i rellegir, enregistrarse i escoltar-se
per veure’n els encerts i les mancances, marcar-se en el text aquells aspectes
que els fan dubtar, preparar-se la lectura amb un company... Els alumnes han de
poder triar quina manera els va millor per preparar una lectura.
• Preparar activitats que ajudin a la lectura expressiva,
treballant el to de formalitat, les emocions que transmet el text, el volum de
la veu per donar intensitat, el joc amb les pauses per crear expectació... En
aquest sentit, són molt adequades les
activitats que tenen com a suport textos amb diàlegs, guions teatrals, poesies,
entrevistes, còmics...
Orientacions
metodològiques per millorar l’expressió
escrita
El docent ha d’ensenyar a planificar el text interactuant
amb l’alumnat. Ha d’explicitar els processos que hi intervenen i afavorir
situacions d’escriptura tenint en compte el context.
Són recomanables les activitats col·lectives organitzades
pel mestre/a que afavoreixen ensenyar com s’ha de planificar i posteriorment
escriure. L’inici d’una activitat de planificació textual s’ha de realitzar
vinculada a la llengua oral, conversant, per clarificar el contingut i el propòsit
del text. El treball conjunt entre l’alumnat afavoreix que es comparteixin les
idees per a la planificació del text.
Perquè l’alumne/a aprengui a planificar autònomament i sense
ajuda, cal practicar i entrenar, col·lectivament i individualment, els processos implicats en la
planificació: l’establiment d’objectius, la generació d’idees per recollir la
informació més rellevant sobre el tema, la selecció del més interessant tenint
en compte el tema i el destinatari, i l’organització segons l’estructura del
discurs.
El mestre/a ha de ser un bon model. Ha d’explicar i mostrar
als alumnes com planifica i organitza el text, utilitzant diferents suports,
com per exemple l’elaboració d’un esborrany, d’un esquema, d’un mapa
semàntic...
Ensenyar a planificar ajuda l’alumne/a a escriure amb més
seguretat. Per a aquesta finalitat se li han de proporcionar les eines que li
permetin organitzar i seqüenciar les idees (pautes, esquemes, llistes, suports
visuals...) i els diversos recursos digitals que faciliten aquestes tasques,
començant pels programes de tractament de textos. El professorat ha de donar
suport, orientar, facilitar informació, fer preguntes perquè l’alumnat generi
les idees que després desenvoluparà i incorpori els recursos lèxics i
morfosintàctics adequats a la tipologia textual, sense adoptar postures
rígides, tot respectant la creativitat de l’alumne/a.
Orientacions
metodològiques per millorar l’expressió oral
El processos que cal treballar per al desenvolupament de la
competència són:
• La planificació, que implica fer veure a l’alumne/a que ha
d’analitzar la situació en la qual es dóna la comunicació. Fer-lo pensar què en
sap d’allò que vol transmetre i, si necessita cercar més informació, on pot
trobar aquesta informació, pensar com exposarà el contingut, a quin públic va
dirigit el seu discurs, quin registre requereix...
• L’organització del discurs que anirà desenvolupant a
mesura que aquest es va produint. El docent ha de tenir cura que l’alumne/a
sàpiga iniciar el tema, conduir-lo, controlar el temps, respectar les normes de
cortesia, fer un tancament amb unes conclusions...
El docent ha d’ajudar l’alumne/a en la planificació i
organització dels textos orals de manera diversa i utilitzant textos de
diferents tipologies:
• Presentant amb freqüència diferents models de discurs
oral: del mateix mestre/a, de persones externes, de discursos trets dels
mitjans de comunicació.
• A partir de preguntes o falques, amb l’objectiu d’aportar
una major precisió en el text.
• Fent que l’alumne/a elabori un guió o un esquema.
• Facilitant una estona per a l’assaig com a preparació
prèvia.
• Completant frases iniciades pel mestre/a perquè l’alumne/a
les ampliï.
• Induint l’alumne/a a elaborar textos més complexos de
manera autònoma.
És important que el mestre/a en proposar activitats
d’expressió oral tingui en compte:
• La diversitat dels temes treballats: propers, remots,
científics, tècnics, literaris...
• El tipus de suport a la producció oral que es proporciona
a l’oient en funció del context.
• La formalitat del text oral que s’ha de produir.
• El grau d’elaboració que comporta el tipus de text oral,
ja que no és el mateix recitar un poema o reexplicar un conte que inventar-se’n
un.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada