El nostre company Jordi ens envia aquest article del qual adjuntem unes conclusions escrites per Felipe Zayas. Comencem amb una cita il·lustradora que diu així:
"Si alfabetitzar no és introduir en la cultura escrita del temps que vivim, no s'entén quina és la funció de l'escola. I el temps que vivim és temps d'Internet." Emilia Ferreiro
En primer lloc , ensenyar a llegir - en tots els nivells educatius - implica ensenyar destreses de lectura a la Xarxa Per tant , l'expressió " integrar les TIC a l'ensenyament" ha de significar , sobretot, " ensenyar a llegir - ia escriure - en una cultura digital " . No parlem - o no només - d'eines per fer més fàcil , més entretingut , menys àrid ... - l'aprenentatge , les TIC són abans que res fonts d'informació imprescindibles , mitjans per representar el coneixement i comunicar-ho mitjançant diferents formes de llenguatge i espais per interactuar i per compartir coneixements i experiències .
En segon lloc, cal crear condicions didàctiques que permetin als alumnes aprendre destreses i estratègies de lectura - i escriptura - a Internet . Per exemple , a partir de l'anàlisi de les característiques de les recerques dels alumnes , advoca per ensenyar a fer servir expressions i opcions de cerca òptimes , simples i avançades , a interpretar els resultats de la recerca d'acord amb els objectius del lector , a avaluar ia regular les pròpies accions . Perelman ( 2008 ) considera necessari promoure l'observació de les eines de navegació dels llocs que es van a explorar i suscitar la reflexió sobre les dificultats per accedir a determinades informacions . Lerner (2012) per la seva banda destaca la necessitat d'ensenyar a fer servir conscientment els coneixements previs sobre el tema i els propòsits perseguits amb la recerca , per tal de valorar la pertinència dels resultats obtinguts .
Finalment , els objectius de l'alfabetització tal com l'entenem aquí són massa ambiciosos per circumscriure'ls l'àmbit d'una determinada matèria escolar : educar avui en la cultura escrita és responsabilitat de totes les àrees i matèries del currículum . I aquests objectius no es poden aconseguir si no es compleixen , en totes les matèries escolars , les següents condicions didàctiques per a l'aprenentatge :
a ) L'ús continuat de la Xarxa com a font d'informació.
b) L'ocupació habitual dels mitjans digitals de representació i de comunicació del coneixement disponibles .
c ) L'ús de la web social com a àmbit per a l'intercanvi i el debat .
Font: http://scopeo.usal.es/la-lectura-en-tiempo-de-internet/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada