"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dilluns, 30 de setembre del 2013

INVESTIGACIÓ SOBRE ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE EN INFANTS

La nostra companya Rocio que es dedica a la recerca educativa ens ha facilitat aquesta interessant notícia.  Stanford Report el 25 setembre 2013 va publicar una investigació realitzada per psicòlegs d’Stanford on revela que els nens de 2 anys d'edat de famílies de baixos ingressos demostren sis mesos de retard en el desenvolupament del llenguatge .

Cinquanta anys d'investigació han revelat la trista veritat que els fills de pares de baixos ingressos i menys educades , en general entren a l'escola amb coneixements d'idiomes més pobres que els seus companys més privilegiats .


Els investigadors de Stanford han descobert que aquestes diferències d'estatus socioeconòmic ( SES ) comencen a sorgir molt abans en la vida. Concretament als 18 mesos d'edat, els nens de famílies desfavorides ja mostren diversos mesos d’endarreriment en el domini de l'idioma .
L'estudi, publicat a Developmental Science , és el primer a identificar una "bretxa de rendiment" en l'habilitat de processament del llenguatge a una edat tan jove.

En un experiment dissenyat per estudiar el vocabulari dels nens i la velocitat de processament del llenguatge , Anne Fernald , professora associada de la universitat d’Stanford va realitzar proves a nens i nenes de 18 mesos amb un seguiment al cap de 6 mesos per valorar el desenvolupament del seu llenguatge.

Per incloure un major nombre de nens en la seva investigació , Fernald va muntar una unitat mòbil, una mena de  laboratori a la carretera amb el que duplica el muntatge experimental del seu laboratori d’Stanford. Els investigadors van estudiar a altres 28 nens , amb edats al voltant de 18 mesos , a partir d'aquesta població de menor nivell socioeconòmic i realitzar els mateixos experiments que ja havien fet al campus . Després va tornar a repetir les proves al cap de sis mesos per veure com havien progressat .

Fernald ha ideat una prova per mesurar la velocitat de processament del llenguatge dels nens petits . Asseguts a la falda de la seva mare , als nens se’ls mostren dues imatges , per exemple , un gos i una pilota . Una veu gravada instrueix l'infant a "mirar a la pilota " , mentre que una càmera de vídeo d'alta definició grava la reacció del nen .D'aquesta manera , l'eficiència dels nens ' en la comprensió del llenguatge es pot mesurar amb una precisió de milisegons nivell .

Als 18 mesos , els nens del grup SES més alt podien identificar l'objecte correcte en uns 750 mil·lisegons , mentre que els nens menors de SES van ser 200 mil·lèsimes de segon més lents en respondre .Una diferència de 200 mil·lisegons de temps de resposta als 18 mesos pot no semblar molt, però és molt important en termes de velocitat de processament mental , " va dir Fernald” .

Els investigadors també van preguntar als pares per informar sobre el vocabulari dels seus fills en aquests punts de l'edat. Entre 18 i 24 mesos , els nens de famílies  amb més SES havien afegit més de 260 noves paraules al seu vocabulari , mentre que els nens menors de SES havien adquirit el 30 per cent menys de paraules noves durant aquest període .

" Als 2 anys d'edat , aquestes disparitats són equivalents a una bretxa de sis mesos entre els nens de famílies riques i pobres , tant en les habilitats de processament del llenguatge i el coneixement de vocabulari , " va dir Fernald . " El que estem veient aquí és l'inici d'una cascada de desenvolupament , una disparitat cada vegada més gran entre els nens que té enormes implicacions per a la posterior èxit educatiu i les oportunitats de futur . "
Fernald suggereix que les taxes de processament més lents són en part responsables del creixement del vocabulari més lent en els primers anys . Els nens petits aprenen nou vocabulari a partir del context , i quan més ràpid un nen pot arribar a les paraules que coneix, més capaç és d'assistir a la següent paraula en l'oració i pot aprendre les noves paraules que segueixen .

D'on procedeixen aquestes primeres diferències entre els nens vénen ? Un factor important és que els pares difereixen en la quantitat d'estimulació del llenguatge que presten als seus fills . Diversos estudis demostren que els pares que parlen més amb els seus fills d'una manera atractiva tenen els nens que són més propensos a desenvolupar el potencial intel·lectual dels nens.


"Està clar que SES no és el destí , " va dir Fernald . " La bona notícia és que, independentment de les circumstàncies econòmiques , els pares que utilitzen un idioma més ric amb els fills poden ajudar al seu infant a aprendre més ràpid . "

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada