Francesco
Tonucci: "Els mestres d'infantil haurien de cobrar més que els
d'universitat"
Francesco Tonucci (Itàlia, 1941) creu que hem d'aprendre a escoltar
els nens i les nenes i construir una escola que ensenyi a viure i que sigui
útil per formar persones més felices. Per això, diu, cal fer una revolució
educativa
Fa 50 anys que es dedica a
l'educació i explica, sense sorprendre's, que encara aprèn coses. És assessor
en matèria educativa del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i ha passat
per la ciutat per fer una conferència al Museu Blau.
Com ha de ser
una bona escola?
Per ser bona ha de ser per a tothom,
i actualment l'escola és obligatòria però no és per a tothom. Després de les
guerres mundials i de la dictadura espanyola les democràcies van aconseguir un
gran èxit garantint l'educació a tots els ciutadans. Tots els nens i les nenes
espanyols i italians van a escola avui, i això és un gran resultat. Però
l'escola que avui oferim a tots segueix sent per a pocs.
Per què?
La revolució ha estat només formal.
Seguim ensenyant els mateixos continguts a nens a qui no han llegit mai a casa,
que veuen hores i hores de televisió... L'escola hauria de fer-se càrrec de les
bases culturals, abans de pensar en les disciplines. Hem de construir aquestes
bases, perquè sense tenir-les els nens no entendran res. El fracàs escolar és
una conseqüència d'això, d'una escola que no és per a ells.
Com es
construeixen les bases?
Primer de tot pensant com està feta
l'escola. És un lloc on tot just entrar-hi caldria començar a pensar, a
escoltar, a rebre inputs com la música, per exemple. I hi hauria d'haver experiències
que ara falten, com per exemple la lectura. Jo sóc molt partidari de llegir en
veu alta. No podem esperar que els nens comencin a llegir si no tenen una
experiència d'escoltar. L'escola hauria de transmetre als nens el plaer de la
lectura. I si llegeixen aprendran i comprendran moltes coses.
Actualment els
índexs de lectura no paren de caure.
Perquè es proposa la lectura de la
pitjor manera possible, que és desxifrar lletres, i en canvi se'ls hauria
d'oferir l'experiència d'escoltar.
Sí. S'ha de canviar la manera de
rebre els alumnes, i amb això vull dir que els mestres, normalment, volen que
els alumnes els escoltin. La proposta alternativa és que el mestre adopti una
actitud d'escoltar els alumnes, que els materials de treball a l'escola siguin
el que els alumnes portin amb ells, el seu bagatge vital i cultural. El nostre
sistema educatiu funciona pensant en el nen petit com un ésser que no sap res i
a partir dels sis anys es col·loquen els aprenentatges importants que van
arribant a mesura que els nens es fan grans. Els mestres també funcionen així:
els mestres d'infantil compten menys, treballen més i cobren menys; això
correspon a una idea antiga i falsa del desenvolupament dels nens. Els mestres
d'infantil haurien de cobrar més que els d'universitat.
Cal tractar més
bé els mestres.
Els nostres polítics no saben res de
ciència i no tenen en compte que el desenvolupament cerebral més important es
dóna quan els nens són petits. Els mestres de primària són els que estan fent
la feina més important i alhora és la que té més riscos, perquè els danys poden
ser molt greus.
¿L'educació
infantil és la més important de totes?
Sí, ho diu la ciència. En el moment
del naixement i en els primers anys de vida és quan els nens aprenen les coses
més importants. I això trastorna totalment la relació que tenim amb els nens a
l'escola. Si els veiem
com éssers buits els veiem com éssers iguals, i no ho són. Però si creiem que els nens són éssers que saben coses ens
qüestionarem si podem aprofitar tota aquesta riquesa i posar-la en moviment
perquè l'aprenentatge no sigui passar del desconegut al conegut, sinó un
passatge del que sabem al que sabem millor, aprofundint en les coses.
¿Tot això es
pot aplicar en aules amb més nens, que és cap on anem?
Les aules haurien de desaparèixer,
són una estructura artificial. L'escola no hauria de tenir aules, sinó tallers
i laboratoris, i els nens s'haurien de moure i passar d'un lloc a un altre en
funció dels seus interessos. Podria haver-hi un espai per a la ciència, un per
a la lectura, un per a la música, un per a l'art. El tema del nombre de nens és
un problema, és cert. Però és més complicat tenir un nombre baix d'alumnes de
la mateixa edat que no pas un nombre alt d'alumnes de totes les edats. Aquest
tema és clau. És necessari barrejar-los, perquè a la vida la gent està
barrejada per edats. El grup és útil i interessant si és variat.
Quins dèficits
tenim els adults educats en aquest sistema que no tindríem si haguéssim estat
educats d'acord amb aquesta proposta?
El gran dèficit és que hem hagut d'aprendre-ho tot després
de l'escola, gairebé res del que vam aprendre allà va resultar útil per viure.
Cada un de nosaltres té un àmbit potencial d'excel·lència. I el paper de
l'educació hauria de ser buscar-lo, identificar-lo, ajudar la persona a
reconèixer-lo i valorar-lo, desenvolupar-lo tant com sigui possible. Així les
persones estarien satisfetes i serien felices, i això és el que hauria de ser
l'objectiu de tots els nostres projectes de vida. Així també es més fàcil
trobar feina, i en aquests moments és molt important, perquè per als millors hi
ha feina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada