"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dijous, 18 d’octubre del 2012

REFORMA EDUCATIVA A FRANÇA


La periodista Maryline Baumard ha escrit un interessant article al diari “Le Monde” sobre la futura reforma de l’educació a França.

Al nostre país veí es va crear una comissió de consulta sobre "La reconstrucció de l'escola" . L’objectiu d’aquesta comissió era proposar al ministre d'Educació, Vincent Peillon una llarga llista de mesures per a ser utilitzades en la construcció de l'escola del proper segle.L'informe, creat pel diàleg que va tenir lloc entre el 5 i el 29 de setembre, va ser presentat el divendres 5 d'octubre.

Algunes de les mesures parlen de millorar la situació d’un dels agents educatius clau, els nostres alumnes, i proposen qüestions concretes com allargar el curs escolar però rebaixar les hores diàries d’escola.

La periodista es pregunta críticament: És un primer pas cap a la transformació de l'escola o només un retoc cosmètic?


La proposta reformista també parla de crear un vincles entre l’escola i la universitat, treballar de manera més interdisciplinar a les aules, apropar la democràcia participativa i sobretot implicar més a les famílies dels escolars perquè evidentment l’escola és un assumpte de tots.

La proposta de reforma educativa neix d’un grup independent i social, ara a França es crearà debat i els agents tindran un participació important i es vol valorar especialment les aportacions i la participació del professorat. Una proposta concreta en aquest sentit és que els mestres participin en el procés d'avaluació del sistema educatiu. Avaluació coordinada per un òrgan independent, que garanteixi la coherència i la legitimitat de l'avaluació de polítiques educatives.

Al final de l’article la periodista es pregunta sobre el lideratge del procés i sobre el coratge del ministre d’educació per fer una bona reforma educativa.

Un apunt de reflexió:
Algun dia, al nostre país,  revisarem estructures socials claus com l'educació amb una mira àmplia i ben democràtica? Seguirem fent avantprojectes de llei que apoven només una majoria que té un govern en una legislatura concreta? Podem mirar més lluny, més clar? Podem participar de debò els educadors i educadores ?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada