La jornada s’inaugurava amb la conferència a càrrec de la Sra. Begonya Ibarrola que ens parlava de les intel·ligències múltiples a l’aula d’Educació Infantil. Gràcies a les investigacions de Howard Gardner als anys 80 vam poder començar a parlar d’una noció no-cognitiva de la intel·ligència, segons ell, és un potencial biopsicològic que ens permet resoldre problemes i obtenir productes que tenen valor en una cultura. La intel·ligència és sempre una interacció entre les tendències biològiques i les oportunitats d’aprenentatge que existeixen en la cultura. De manera que Gardner la converteix en una habilitat que es pot desenvolupar encara que no nega el seu component genètic. La teoria de les intel·ligències múltiples de H. Gardner consisteix en reconèixer l’existència de nou intel·ligències diferents i independents que interactuen i es potencien recíprocament. Els docents hem de vetllar per identificar els punts forts dels nostres alumnes, observar aquestes facultats més o menys desenvolupades per així comprendre’ls millor i ajudar-los a pal·liar altres deficiències. Aquesta teoria que potencia la pedagogia de l’èxit ens serveix per entendre la diversitat dels alumnes dins de l’aula.
El treball d’educació emocional resulta molt positiu per poder treballar les intel·ligències intrapersonal i interpersonal dels alumnes, basades en la capacitat per entendre als altres i saber actuar en situacions socials (interpersonal) i la capacitat per comprendre’s a si mateix i reconèixer les propies emocions i sentiments (intrapersonal).
Per continuar treballant aspectes relacionats amb l’educació emocional s’oferien set tallers de temàtiques diferents.
Puc- Pac Acció
Relacionar-nos bé, per créixer com a persones
Emocions a cabassos: camins entre l’escola i casa
Contes i emocions
Tutores de resiliencia, inspirant vida
El FEAC a tutoria d’Educació Infantil
El perquè de cada activitat
Finalment, concloent la jornada, la Sra Carme Thió de Pol ens va parlar de la importància d’estimar per poder educar. Tal i com deia el nostre fundador: “per educar cal estimar”. Les relacions personals que estableixen els infants en la primera etapa de la seva vida són molt importants, ja que de la qualitat d’aquestes depèn en gran part el seu desenvolupament, la seva autoestima i la seva manera de fer i d’estar en la vida. Cal donar temps i dedicar temps als nostres infants i per a que la nostra relació amb ells sigui de qualitat, ha d’haver unes actituds claus com l’afecte, el respecte i la confiança.
Maite Escribano Poveda
Marcel·lí, sense saber massa pedagogia, va sintonitzar amb aquest bon resum de la Maite: PER EDUCAR CAL ESTIMAR. Eduquem i estimem, estimem i eduquem. Una síntesi del que és l'educació emocional, fàcil d'entendre i que ens hem d'anar ajudant a fer vida en el dia a dia.
ResponElimina