"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

diumenge, 27 de març del 2011

Conferència d'Angélica Sátiro a la UdL: FILOSOFIA PER A NENS

Feia molt temps que no recollia apunts d'una professora, la veritat és que he tornat a sentir aquella agradable sensació d'aprendre i de creure en la nostra vocació... Quina educadora! No puc fer més que recomanar-vos la lectura. Recollim pensaments de l’Angélica en relació a la proposta de filosofia amb nens d’educació infantil. Tot i això l’argument i els plantejaments són aplicables a tots els nivells educatius.


Previes generals per entendre la proposta de filosofia a infantil: Canvi de paradigma , la filosofia que se’ns presenta no és la filosofia que varem estudiar a COU, parlem d’una filosofia procedimental. És la filosofia que va plantejar Kant en la seva essència, filosofar vol dir argumentar pensaments, relacionar idees, analitzar per comprendre, fer hipòtesis, ... Aquesta idea de filosofia la fa més propera, podem pensar i aprofundir sobre temes quotidians, artístics, socials o també científics. Els temes són importants però els processos són la tasca a entrenar.

L’activitat de pensar s’ha presentat sempre com una acció individual. En la nova proposta de filosofia es parla del pensar com una activitat social, és bo pensar en grup i fer-ho mitjançant el diàleg per construir i enriquir pensaments.

Fomentar la possibilitat de parlar i escoltar és potenciar la veritable autonomia dels nostres alumnes. I en aquestes activitats de diàleg apareixen subtilment la cooperació, l’ètica i la construcció de coneixement personal i social.

Una metàfora clara a l'hora de parlar de la gestió del grup d’alumnes. El grup són el riu, el riu pot estar de moltes maneres, pot anar per uns marges tancats i rígids, pot tenir uns marges en pendent que de vegades es poden inundar però que acostumen a ser estables o pot estar en plena inundació desbordant. Les sessions de filosofia s’han de preparar bé, si estan ben pautades els alumnes aprenen molt, reflexionen i argumenten cada cop més bé, es pregunten i estan mentalment actius.

Generalment després d’una sessió els nens i nenes acaben contents, tenen la sensació d’aprendre, d’enriquiment, d’haver estat escoltats, de ser estimats i també respectats. El mestre i la mestra també gaudeixen molt de l’activitat perquè en la nostra professió no hi ha millor satisfacció que veure com els nens creixen a nivell personal i cognitiu. En conclusió les activitats de filosofia agraden a mestres i alumnes la qual cosa genera molta satisfacció i fa més gran la sensació de confiança i llibertat a l’escola.



Hi ha uns criteris bàsics per treballar filosofia a les aules:

• Ensenyar bons procediments als nostres alumnes (analitzar, enraonar amb base, fer comparacions, establir relacions causa –efecte,...)

• Animar als nostres alumnes a ser originals i creatius, que pensin diferent sense prejudicis i que no es deixin encasellar per pensaments tancats.

• En tot aquest procés és bàsica l’ètica, el respecte als altres i a les seves opinions és fonamental, es pot discutir però sense menystenir el pensament dels altres.

• Hi ha tres eixos bàsics en l’etapa d’infantil: o Treballar la identitat personal o La relació i descoberta de l’entorn o Fomentar la descoberta dels diferents llenguatges amb ajuda de la filosofia (reflexionar sobre l’art, sobre un conte, ...)



Mètode de treball:

El mètode principal és dialògic. Es basa en:

• Elaborar idees a partir d’un discurs

• Escoltar activament als altres per pensar millor i ampliar coneixements


Aquest mètode porta al pensament distributiu, és un tipus de pensament ampli que es genera en la veritable connexió del debat i en la integració dels pensaments que s’estan debatent. En aquest cas pot ser que una persona que en un debat ha participat poc hagi profunditzat moltíssim per la seva escolta activa i per la seva activitat mental de relació interna.


És bàsic crear entorns de confiança per posar veu a les seves idees, els millors pensaments es generen en espais de llibertat, confiança i respecte.

En el mètode també és important l’art de la pregunta, les preguntes en la majoria d’ocasions han de ser obertes. Del tipus: -Què tens a dir sobre el que ha aportat el teu company? -Hi pot haver més possibilitats al què hem plantejat? -Algú té una idea diferent? En definitiva preguntes que ajuden a fer unes respostes més elaborades, amb més reflexió, amb fonaments.

En aquest procés també es important conèixer les persones i saber dels alumnes més introvertits, a ells els hem d’oferir la participació , els hem de convidar amb llibertat, hem d’esperar moment adequats... sempre es presenten.

Un altre aspecte important a l’hora d’organitzar les sessions de filosofia és pactar les normes amb els alumnes i , com no, argumentant bé el propòsit. Després hi ha moltes estratègies per fer-les visibles i recordar-les abans d’iniciar la sessió ( una cartolina amb fotos dels nens fent mímica, dibuixos fets pels nens,...).


Per acabar una felicitació especial per la MªCarmen i l'Adelina, totes dues han col·laborat amb l'ICE en l'organització de la conferència de l'Angélica i en la proposta de tallers pràctics.
Joan Pifarré Vidal

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada