"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dilluns, 19 de maig del 2014

REFLEXIÓ SOBRE LA RESOLUCIÓ DE PROBLEMES


Al bloc de l'Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE) hem trobat aquest article sobre com afrontar la resolució de problemes a les escoles. Us en deixem un breu resum que diu així:

El fet que un alumne obtingui bons resultats en les assignatures troncals no implica que sigui competent en la resolució de problemes . A Austràlia , Brasil , Corea, Estats Units , Anglaterra ( Regne Unit ) Itàlia , Japó , Macau Xina i Sèrbia , els alumnes obtenen millors resultats en resolució de problemes que els alumnes d'altres països amb resultats similars en lectura , matemàtiques i ciències . Això indica , per exemple , que els millors alumnes d'Austràlia o els Estats Units no només aprenen el currículum ; també aprenen com ampliar aquest coneixement i com utilitzar-lo en contextos diferents a l'escolar . No obstant això , en altres països pot també indicar que els centres educatius no aprofiten al màxim el potencial dels alumnes quan estudien les assignatures troncals .

Molts dels països i economies amb els millors resultats en resolució de problemes són aquells que obtenen una puntuació millor de l'esperada en les tasques d'adquisició del coneixement , la qual cosa requereix un alt nivell d'habilitats de raonament i d'autoformació . Alhora , els alumnes de Brasil , Corea, Estats Units i Irlanda obtenen millors resultats en problemes interactius en comparació amb altres alumnes de resultats globals similars , la qual cosa requereix que els alumnes descobreixin informació útil explorant la situació del problema i recollint el feedback sobre l'efecte produït per cadascuna de les seves intervencions . Per poder resoldre problemes interactius , els alumnes han d'estar oberts a la novetat , tolerar el dubte i la incertesa i atrevir-se a utilitzar la seva intuïció per trobar una solució .

Els nois de 15 anys d'avui dia són els Robinson Crusoe d'un futur encara desconegut per a nosaltres . S'hauran d'enfrontar a un entorn canviant , treballar en oficis que no existeixen en l'actualitat , utilitzant eines per a les quals no els han format al centre educatiu . Ser capaç d'adaptar-se, aprendre , atrevir-se a provar coses noves i estar sempre disposats a aprendre dels errors són algunes de les claus per aconseguir l'èxit i la resiliència en un món impredictible .

Els resultats de l'avaluació PISA en resolució de problemes ens indiquen que els professors i els centres educatius juguen un paper molt important a l'hora de preparar els alumnes per a enfrontar i resoldre els tipus de problemes amb què es trobaran gairebé diàriament en la societat del segle XXI . 

Als països i economies més competents en resolució de problemes els alumnes no només aprenen el currículum establert, sinó que també aprenen a convertir els problemes de la vida real en oportunitats d'aprenentatge buscant solucions d'una forma creativa i raonant per aconseguir un propòsit concret fora del context escolar .

Andreas Schleicher

Conseller del secretari general de Política Educativa i vicedirector d'Educació i Destreses de l'OCDE

Font: http://blog.educalab.es/inee/2014/05/05/como-enfrentarse-a-la-resolucion-de-problemas-una-vision-de-andreas-schleicher/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada