La nostra companya Montse ens envia a aquest interessant article del Diario del Norte.es. Es tracta de reflexions de l'antic ministre d'educació Ángel Gabilondo. Per obri boca una gran frase:
"El millor mètode educatiu és estimar els alumnes, parlar bé d'ells, esperar alguna cosa d'ells"
L'article diu:
Ángel Gabilondo (Donosti, 1949) és un apassionat defensor de l'educació, a la qual considera "la millor política social i econòmica". L'ex ministre d'Educació entre 2009 i 2011 en el Govern de José Luis Rodríguez Zapatero, creu que el sistema educatiu ha fet per Espanya "més que res i que ningú" i carrega contra els que exigeixen més esforç, però no parteixen des de la mateixa línia de sortida. "Ens donen lliçons d'esforç dels experts en pals de golf". Gabilondo, que en l'actualitat és catedràtic de Metafísica a la Universitat Autònoma de Madrid, ha fet aquestes reflexions durant la seva intervenció aquesta setmana en una conferència organitzada per l'Escola de Formació 'Tomás i Valiente'.
Javier Nogales, responsable d'Educació del PSE-EE d'Àlaba, va introduir la conferència de Gabilondo i ha titllat el projecte de llei orgànica de Millora de la Qualitat de l'Educació (LOMCE) promoguda pel Govern central de "contrareforma" i "recentralitzadora". Gabilondo va eludir pronunciar-se sobre aspectes concrets, encara que va deixar caure inquietuds sobre el nivell de consens amb què compta el projecte i si és la llei de l'acord. "L'acord és l'únic camí", ha afirmat.
L'exministre es va centrar en la imperiosa necessitat de buscar consensos abans de plantejar qualsevol tipus de reforma. "La LOMCE no té visió global. Primer cal seure per parlar dels objectius i construir a partir d'aquestes bases. Implicar tota la comunitat educativa. L'acord educatiu ha d'estar vinculat a la comunitat i als agents socials. Pots fer totes les lleis que vulguis i no canviarà res si no participen tots els agents. Es canvia la llei i amb un joc de cintura tornem al moment anterior ".
Gabilondo va emfatitzar que "l'educació és la millor política social i econòmica" i que ha fet "per aquest país més que res ni ningú". "Aquest país ha lluitat molt per explicar una classe mitjana i ara resulta que uns estan molt amunt i altres avall. Cal recuperar els valors de la Revolució Francesa de llibertat, igualtat i fraternitat. Posant l'equitat per davant de tot i fer bandera de la igualtat d'oportunitats. I l'educació és el que permet creure que la igualtat d'oportunitats és possible ".
"La socialització de l'educació", va afegir, "és una de les grans conquestes del país" i ha recalcat que "sense equitat la qualitat és elitista i és exclusió". En aquest punt, va rebutjar la vinculació de la qualitat de l'educació als resultats escolars. "La qualitat és una relació entre objectius, mitjans, mesures i resultats". Segons el que es proposi, ha indicat, serà diferent la noció de qualitat. "O no és qualitat aconseguir l'escolarització en un barri amb un 80% d'immigració i que tots els nens vagin a l'escola encara que els resultats escolars no siguin superbrillants? Només cal tenir en compte les notes? ".
Voler als alumnes
Així, va seguir interpel · lant: "Si un noi va tots els estius a Anglaterra és possible que sàpiga més el que no pot anar. Però... S'esforça menys? Ens donen classe d'esforç els experts en pals de golf ".
Si només es valoren els resultats, es reprodueix la classificació social: ets a dalt o a baix. Rebuig rotundament el resultadisme perquè si es desmembra la comunitat al crit liberal de campi qui pugui ". D'aquesta manera, l'exministre reivindica l'excel · lència educativa, però "sempre que tots surtin des de la mateixa línia. Que no vagi un a moto i un altre a peu i després ens parlin d'esforç ".
Gabilondo va criticar les veus que culpen al sistema educatiu de l'atur juvenil (arriba a un 57% a Espanya). "Aquesta acusació és perversa. No s'educa només en horari escolar. L'educació ha de respondre a les demandes socials, no al mercat. Les necessitats socials són les que no poden defensar-se ".
El millor mètode educatiu passa, segons Gabilondo, per "estimar els alumnes, parlar bé d'ells, esperar alguna cosa d'ells". També va demandar reconeixement social per als professors. I a més, ha advocat per una estabilitat normativa, el que transmet confiança a tots els agents que intervenen en el sistema educatiu. "A Finlàndia (un dels països capdavanters en educació) van trigar 25 anys a implantar model i altres 15 en avaluar-lo. A Espanya. El model es treu abans d'avaluar-".
"L'educació", ha conclòs, "és el millor llegat que podem deixar als nostres fills".
FONT: http://www.eldiario.es/norte/euskadi/lecciones-esfuerzo-expertos-palos-golf_0_137886975.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada