El títol de l’article d’Enrique
Dans és colpidor « Matar al libro de texto », però val la pena llegir
la seva reflexió. La nostra companya Neus ens fa arribar les seves propostes
que va pronunciar a la jornada educativa de l’ITworldEdu.
Us
facilitem l'article i un recull de les seves conclusions . Dans diu :
(Per llegir l'article bé podeu picar-hi sobre )
(Per llegir l'article bé podeu picar-hi sobre )
I a les escoles que podem fer?
- Cal tenir present que el professor segueix
sent fonamental encara que hagi canviat el seu paper.
- Cal formar al professorat. No es necessiten professors que siguin enginyers de
software. No cal que estiguin a l'última en tot. Només els hi calen
coneixements bàsics del treball en xarxa, maneig de repositoris, blogs, fòrums,
documents compartits i d’altres eines per millorar la productivitat.
L’alfabetització digital del professorat és important però no únicament això.
Les TIC són eines i prou.
- Cal que el professorat tingui
molt clar el temari que ha d’impartir, des del principi fins al final i que conegui
tots els recursos que existeixen a la xarxa.
- El
professorat actua com a gestor de continguts: seqüencia el temari, anota
esdeveniments a l’agenda, assenyala les fonts principals, proposa preguntes,
elabora bancs de conceptes per a la recerca, etc. Vincular fonts contraposades.
- Els
alumnes recol·lecten continguts, presenten treballs i indiquen les seves fonts,
resolen dubtes, escullen les eines amb les que volen treballar, discuteixen,
comenten i presenten la informació. Potenciem d’aquesta manera també valors: el
compartir, el respecte, la pluralitat, etc.
- El
professorat no competeix amb l’alumnat amb les eines, formats o fonts
d’informació que coneix. Actua com a guia i expressa els seus coneixements
específics i emet un judici crític sobre la informació que se li ofereix. Creu
i potencia les habilitats dels seus alumnes Explica i difon els bons treballs
dels seus alumnes.
- Destaca la importància de la utilització de
Wikipedia. Ressalta el valor dels errors
que pugui tenir per a treballar sobre ells. Estadísticament no conté molts més
errors que d'altres enciclopèdies.
- Cal
potenciar la utilització d’eines que treballin directament en el núvol (blogs,
eines col.laboratives) i que el treball que realitzen el comparteixin. Per
construir les habilitats que necessitaran en el futur cal fer-los tocar la
informació, compartir-la, discutir-la, etc. No es tracta de deixar-los sols
davant la immensitat d’internet. Cal fer un acompanyament també en aquest
aspecte. El professor ha de suggerir enllaços a llocs on sap que la informació
és de qualitat.
- El
canvi real és fer servir dins les aules la interacció que normalment utiitzen
en el seu món real.
Molt bones propostes Joan, gràcies per adjuntar-les! Trobo essencial analitzar la figura del professors actual, de fet penso que si no ho féssim no estaríem tenint en compte els canvis constants que ens presenta la societat d'avui, oi?
ResponEliminaEstic d'acord: "les TIC són eines i prou", així doncs cal saber què ens cal fer per aprendre-les a utilitzar, tenir prou habilitats i metodologies per fer-ne un bon ús. De la mateixa manera, els llibres haurien de ser recursos i prou!! Cal comparar, descobrir, conèixer, crear, inventar,... i, sobretot, tractar de donar resposta a les inquietuds i coneixements prèvis del nostre alumnat.
Ara més que mai ens cal innovar, aprendre que ens cal anar més enllà... Aquesta època de canvis no és pas una barrera, totalment el contrari: és una xarxa de coneixements imprescindibles per entendre i aprendre de la realitat d'avui!
Gràcies per fer-nos reflexionar. Aquest tipus d'articles són fantàstics. Salutacions.
Res és una veritat absoluta però l'article fa repensar el model de gestió a l'aula i la incorporació de metodologies ben pràctiques per potenciar l'aprenentatge. Merci pel comentari Joel.
Elimina