"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

diumenge, 8 de juliol del 2012

REVISEM LA COMPRENSIÓ DE TEXTOS

El passat 5 de maig  la professora Liliana Tolchinsky va fer una interessant xerrada sobre la importància de revisar i millorar les activitats de comprensió lectora. Ho va fer en el marc de la jornada de llengua organitzada per l'ICE de la UdL. La seva aportació en qualitat de pedagoga i educadora va girar al voltant d'aspectes essencials en la comprensió lectora i ens va deixar reflexions  i propostes interessants:


Hi ha excedents de textos narratius a l'escola... podem aproximar als nostres alumnes a altres tipologies textuals presents en la vida quotidiana?

S'ha de recuperar la importància d'escoltar, escoltar i comprendre és molt important encara que estiguem envoltats per un món visual.

Treballem suficientment els textos escrits, preparem bé l'activitat de comprensió?

En estudis realitzats a Espanya i Catalunya es posa de manifest que el 75% de les activitats de lectura són per buscar informació literal del text.

També es pot llegir per fer un debat, per discutir un tema apassionant o actual a l'aula. O per ampliar informació.

Es fan més activitats de lectura per avaluar que per ensenyar estratègies de millora de la comprensió.

Planteja 4 principis bàsics per fomentar la bona comprensió:
  1. Contingut: la meta és entendre, no contestar un exercici. L'activitat ha de servir per aprendre, per relacionar, per recollir bones estratègies d'aprenentatge.
  2. Opcionalitat: des de les escoles hem de donar més opcionalitat en les activitats de lectura. És clau per fer-la propera, per posar-la a les seves vides.
  3. Abundància: a les aules han de tenir a l'abast moltes tipologies de lectures (revistes, còmics, llibres, premsa, llibres especialitzats, ...).
  4. Interacció: hem d'ensenyar a inferir, a interpretar bé un text i a relacionar idees que surten en el text amb el que sabem.
Propostes:
  • Racó de premsa a les aules.
  • Jocs de lectura cooperativa per compartir habilitats de lectura (formular preguntes, interpretar, fer resums, buscar definicions, fer hipòtesis,...).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada