Hi ha excedents de textos narratius a l'escola... podem aproximar als nostres alumnes a altres tipologies textuals presents en la vida quotidiana?
S'ha de recuperar la importància d'escoltar, escoltar i comprendre és molt important encara que estiguem envoltats per un món visual.
Treballem suficientment els textos escrits, preparem bé l'activitat de comprensió?
En estudis realitzats a Espanya i Catalunya es posa de manifest que el 75% de les activitats de lectura són per buscar informació literal del text.
També es pot llegir per fer un debat, per discutir un tema apassionant o actual a l'aula. O per ampliar informació.
Es fan més activitats de lectura per avaluar que per ensenyar estratègies de millora de la comprensió.
Planteja 4 principis bàsics per fomentar la bona comprensió:
- Contingut: la meta és entendre, no contestar un exercici. L'activitat ha de servir per aprendre, per relacionar, per recollir bones estratègies d'aprenentatge.
- Opcionalitat: des de les escoles hem de donar més opcionalitat en les activitats de lectura. És clau per fer-la propera, per posar-la a les seves vides.
- Abundància: a les aules han de tenir a l'abast moltes tipologies de lectures (revistes, còmics, llibres, premsa, llibres especialitzats, ...).
- Interacció: hem d'ensenyar a inferir, a interpretar bé un text i a relacionar idees que surten en el text amb el que sabem.
- Racó de premsa a les aules.
- Jocs de lectura cooperativa per compartir habilitats de lectura (formular preguntes, interpretar, fer resums, buscar definicions, fer hipòtesis,...).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada