"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dijous, 29 de setembre del 2011

La motivació en l'educació

Tots els que eduquem sabem que la motivació és una eina clau en el procés d'ensenyament/aprenentatge. La nostra companya l'Ester ens envia un article de Fernando Alberca, un professor de secundària que parla de l'essència de motivar. Us fem arribar una part de l'entrevista que li van fer a La Vanguàrdia.

¿A vostè li funciona?
Des de 1993 només he hagut de suspendre a dos alumnes. M'han renyat per aprovar tant. Per què? No està bé aconseguir estimular als alumnes perquè triomfin?
Doncs aconselli als seus col.legues professors.
Sapigueu ser el cap del grup. Algú a qui els alumnes vulguin seguir. Que notin que tu els ajudaràs a millorar.
Alguna cosa més?
Sí: no oblideu la grandesa d'aquest ofici. Centreu-vos en els per què i per a què més que en els com. I feu servir el que avui se sap sobre l'aprenentatge.
Què se sap?
Que som animals emocionals, i que una simple mirada aprovatòria d'un professor ...estimularà l'alumne.  Si voleu als vostres alumnes, educareu. Si no, no.
Res estimula més a un alumne que l'afecte.
Vol dir?
És així. Somriu ... i exigeix. Si el teu fill detecta que confies en ell, voldrà superar-se. Als nens els atrau el repte, l'heroïcitat.
Els pares, hem d'ajudar o no a
fer els deures?
Si el teu nen es pot cordar l'abric, no li cordis tu. Orienta'l en els deures, però digues-li que saps que ell els resoldrà. Si els resols tu, li ensenyes a ser incapaç.
Si pogués imposar una sola reforma
escolar, quin seria?
Dedicaria tota la primària a una sola i única cosa: aprendre bé a llegir i escriure!
I res més?
¡No hi ha res més decisiu! Si estan ben avesats en la lectura, podran estudiar el que vulguin: s'obren la porta a tots els coneixements. I quant més coses aprenguin llegint,¡Més intel ligents seran!
No és al revés?
"L'aprenentatge és experiència, la resta és informació ", va dir Einstein. No aprens coses perquè ets intel·ligent: aprendre coses et fa intel.ligent.
I feliç?
Si de veritat ets intel ligent, seràs feliç.
Ah, sí?
La intel.ligència consisteix a resoldre problemes, i el problema més difícil és ser feliç.
Puc ensenyar als meus fills com viure feliços?
Ensenya'ls a superar obstacles a veure l'extraordinari en l'ordinari. A que tot acte té conseqüències. I a estimar de veritat.
Com s'estima de veritat?
Sense esperar res a canvi. Res reporta tanta felicitat com fer feliç a l'altre sense que tan sols s'assabenti.
¿Fent això els nostres fills seran intel·ligents i feliços?
Dependran menys dels atzars i seran capaços del que es proposin. I ho intel ligent podria ser proposar no estudiar una carrera.

L'article complert a:
http://www.lavanguardia.com/lacontra/20110927/54221476661/todos-los-ninos-pueden-ser-einstein-si-los-motivas-bien.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada