"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dimecres, 18 de desembre del 2013

PAPIROFLÈXIA ... de sempre

Al l'espai web TICHING he trobat aquestes propostes de papiroflèxia. Propostes de sempre però que en alguns moment poden ser un material recurrent.







dilluns, 16 de desembre del 2013

VÍDEO REFLEXIÓ SOBRE L'AMISTAT

El Jaume ens ha passat aquest enllaç. Sobren les paraules... al final veureu que és l'anunci d'una marca però la història mereix reflexió.


dijous, 12 de desembre del 2013

7 TRUCS PER PARLAR EN PÚBLIC

Des del blog ESTUDIO CREATIVO ens proposen 7 pautes per preparar bé una exposició en públic. Diu així: 



1 . El començament .
Diuen que la primera impressió és la que queda , així que , el començament d'una exposició , una xerrada , una presentació , una conferència , etc . ha de ser com el titular d'una notícia . Una cosa rotund , 1 sóc aquí, un toc d'atenció perquè tot el conjunt de la gent senti que alguna cosa interessant passarà i que deuen prestar atenció . En el meu cas vaig fer una pregunta senzilla al públic , potser massa senzilla , d'aquesta manera, molts van tenir la sensació que alguna cosa em portava entre mans . Ja havia aconseguit que em prestessin atenció Què és el surf ? ...

2 . Interacció .
De fet , això va ser la clau de la meva començament , cosa que acostumo a fer cada vegada que em toca explicar alguna cosa a un grup de persones . Interactua amb el públic . Tothom estarà més pendent de tu si pensen que en qualsevol moment els faràs una pregunta . Instintivament la seva ment està alerta perquè no els Pilles amb la guàrdia baixa . Utilitza aquest recurs tot el que puguis. Faràs més divertida la teva presentació i comptaràs amb l'ajuda de diverses persones . Una cosa que sempre et afavorirà com a orador .

3 . Esquematitzar els temes .
No conte amb molt bona memòria , sóc conscient, per tant el memoritzar una xerrada no m'és possible . És més , sóc dels que pensen que si memoritzes cosa totalment , t'arrisques a que algú del públic et faci una pregunta inesperada i quan vulguis reprendre la teva exposició , et trobis totalment perdut . Per tant la meva manera de fer i el meu consell , és que no memoricéis íntegrament però si ho esquematicéis en els punts més importants . Després només es tracta de desenvolupar-los un a un.

4 . Expressió corporal .
Més del 50 % de la comunicació personal en viu és l'expressió corporal , per tant és una cosa que hem de treballar i controlar tot el que puguem . Si somriure aconseguirem transmetre més cordialitat , fins i tot més seguretat . També és important no bloquejar-se, no mirar sempre a la mateixa persona , que hem vist que ens està mirant , o cap al mateix costat . Hem d' evitar estar estàtics , hem de moure'ns , fins i tot posar-nos en la zona del públic i mirar en la mateixa direcció que ho fan ells . Tot això ens ajudarà a donar una xerrada diferent , original i entretinguda . I fixeu-vos que tot això forma part d'expressió corporal i sobretot l'actitud .

5 . Ritme .
Aquest punt és summament important . En ocasions , com l'exemple que he explicat abans , en què comptem amb molt poc temps , és preferible deixar alguna cosa sense dir a què , per anar massa de pressa , no s'entengui el conjunt de l'exposició. Parla amb un ritme àgil , que no s'adormi ningú , no et acceleris si veus que et queda poc temps. Fins i tot pot ser bo que la gent es quedi amb ganes de més . Segur que després et buscaran i et preguntaran tot allò que els agradaria saber .

6 . La imatge .
Això no es refereix només a la roba que portem per a la xerrada, a dir veritat, el que ens posem aquest dia és , per a mi , del que menys important . La imatge és el context , és la presentació gràfica que t'acompanyi a la xerrada , els exemples visuals que afegeixis al teu exposició , és l'entorn que has triat per fer-la. Això és el que realment memoritzarà la gent quan hagis acabat d'exposar. Així que pren-te el temps necessari , prepara una bona presentació i busca un bon lloc per fer-la.

7 . El final .
Hem començat pel principi i anem a acabar pel final , com no pot ser d'altra manera . Aquest és l'ordre lògic , oi ? Igual que el principi és la primera impressió i el que despertarà l'interès, el final és el que perdurarà en el record . Recorda l'exemple del concert . El començament apoteòsic però al final més . Hem de tenir preparat un as a la màniga per aquest moment . Una cosa que al públic li sorprengui i li agradi . D'aquesta manera farem de la nostra exposició un conjunt totalment coherent , divertit i recordable .

No vull enganyar ningú . Aquests 7 punts no ho són tot . Com una cosa pràctic ha de ser practicat , i molt. Hi ha diverses coses que deuen fer alhora quan exposem i no ens podem oblidar de cap , així que , des d'aquí us animo a que proveu , si us serveix d'alguna cosa aquesta ajuda que estic escrivint , genial , però potser , el teu forma sigui diferent i no tingui res a veure amb això. Busca-la i fes-la teva .

FONT: http://www.estudio-creativo.com/2013/11/7-trucos-para-hablar-bien-en-publico/

dimarts, 10 de desembre del 2013

EMOCIONS I APRENENTATGE

Per la xarxa he trobat aquest article on detalla 10 claus per entendre les emocions que més afecten l'aprenentatge.

Com afecta l'estat anímic al nostre aprenentatge o al del nostre alumnat? 
Les persones amb autisme tenen emocions ?
Què passa si un alumne o una alumna té un trastorn emocional ? 
Des Edudemic ens porten aquesta aportació tan fonamental per als i les docents. 

Les emocions que impacten sobre l'aprenentatge estan en un espectre .
El MIT ha realitzat un estudi , precisament , entorn d'això , conclouen que aquests sentiments no existeixen tal com una nebulosa , sinó en 5 espectres diferents: cada espectre afecta de manera especular al rendiment general. Són els següents:
Ansietat - confiança
Avorriment - Fascinació
Frustració - Eufòria
Animat - Desanimat
Terror - Encanteri

La memòria desencadena respostes
Hi ha un motiu fisiològic per justificar que l'estat anímic influeixi sobre l'aprenentatge : la comunicació entre el sistema límbic , la tija cerebral i l'escorça . Els records positius poden obrir la ment i ajudar el nostre alumnat i a nosaltres  mateixos , els records negatius fan que sigui difícil captar i retenir infomació important . Per exemple , l'ansietat matemàtica és una manifestació molt comú: els pensaments i les emocions nocives s'acumulen i impossibiliten avançar.

Les emocions SÓN aprenentatge
Comprendre-les, processar-les i manejar- és una experiència d'aprenentatge , per això és important que els / les professors / es comprenguin com afecten aquestes als seus alumnes. El programa d'Aprenentatge Social i Emocional - Mark Greenberg - persegueix que els i les estudiants siguin capaços de pensar i sentir d'una forma saludable . Aquestes estratègies són tan pertinents i necessàries com els números i l'abecedari .

Sí, en l'espectre autista també hi ha emocions
El perillós estereotip pinta individus que, entre altres coses , són incapaços de sentir emocions . En realitat , els nens i les nenes amb TEA lluiten per comprendre i expressar els seus sentiments . Aquest desafortunat mite persegueix a tota la societat i al món acadèmic , però comprendre aquesta realitat , darrere de la seva condició estigmatitzada , és l'únic que ens ajudarà a adaptar el nostre ensenyament a l'aula .

Universitat de Cambridge va desenvolupar la primera enciclopèdia del món de les emocions
Si treballem amb alumnes i alumnes en l'espectre de l'autisme , el DVD Mind Reader seria un recurs valuós . Algunes persones amb autisme - no totes - reconeixen tenir dificultats per identificar expressions facials que indiquen sentiments aliens .

Les pertorbacions emocionals són condicions mèdiques
En funció del nivell de gravetat poden caure en el sac de "dificultats d'aprenentatge" . Les fonts poden ser molt variades i la forma de manifestar-ho, d'exterioritzar , també . Els símptomes depressius poden ocasionar problemes referents a la retenció de la infomació

Les persones creatives experimenten més emocions positives
A la Universitat de Toronto han desmuntant un estereotip : les emocions negatives alimenten la creativitat millor que les emocions positives . En realitat , les emocions positives augmenten el pensament innovador , la capacitat de síntesi ... En un estat anímic pessimista , la distracció és més gran . Un bon clima d'aula afavoreix les qualificacions i les actuacions dels nostres alumnes i les nostres alumnes .

Els estudiants positius són més productius
Una aula amb un baix nivell d'ansietat en l'alumnat implica una major productivitat , creativitat i flexibiliadad cognitiva , així com un estat d'ànim elevat que millora la interacció dels i les estudiants . Els equips directius han d'esforçar-se per assegurar que les seves escoles , col·legis i instituts siguin llocs segurs en el sentit més ampli de la paraula .

Els traumes poden ser crònics o degut a una sola experiència
La depressió , ansietat , ira i irritabilitat afecten l'acompliment diari , a l'atenció, la memòria , la productivitat ... Els i les professionals de l'educació han de saber identificar símptomes que ens indiquen que algun alumne o alumna està patint , concretament , cal identificar els traumes, ja que aquests revessos s'han d'abordar seriosament dins i fora del centre educatiu

Els trastorns emocionals afecten molts adolescents
Concretament , al 14 % dels i les joves nord-americans entre 13 i 18 anys . És més, un 4.7 % pateix greus trastorns ( bipolar , depressiu major i distímic ) . Les noies adolescents són especialment vulnerables .

Font: escuela20.com

diumenge, 8 de desembre del 2013

7 PRINCIPIS DE L'APRENENTATGE

Aquest article no necessita comentari perquè recull una interessant síntesi d'allò bàsic a l'hora de plantejar aprenentatges. La infografia de sota ha estat elaborada per l'OECD i la Fundació Jaume Bofill

divendres, 6 de desembre del 2013

10 FRASES DE MANDELA

Us oferim un recull de frases de Nelson Mandela per homenatjar la seva vida.

"La glòria més gran no és evitar caure sinó aixecar-se sempre" .

" Somio en  una Àfrica  que estigui en pau amb ella mateixa " .

"No puc oblidar però sí puc perdonar ".

"El valent és aquell que conquereix els seus temors".

"No pot haver una revelació més intensa de l' ànima d'una societat que la forma en què tracta als seus nens " .

"Els veritables líders han d'estar disposats a sacrificar-ho tot per la llibertat del seu poble" .

" L'educació és l'arma més poderosa que pots utilitzar per canviar el món "

"La pobresa no és natural, és creada per l'home i pot superar-se i eradicar mitjançant accions dels éssers humans . I eradicar la pobresa no és un acte de caritat , és un acte de justícia" .

"No em jutgis pels meus èxits , jutja'm per les vegades que vaig caure i em vaig tornar a aixecar".

" La mort és inevitable . Quan un home ha fet el que ell considera com el seu deure envers el seu poble i el seu país , pot descansar en pau . Crec que he fet aquest esforç i que , per tant , descansaré per a l'eternitat " .

FONT : http://actualidad.rt.com/actualidad/view/113334-mandela-frases-dijo-vida

dimecres, 4 de desembre del 2013

CULTIVAR & CULTURA

Us convidem a gaudir d'un vídeo art de 2 minuts amb elements de l'hort que descobreixen estètica i simbolisme en un espai rural i quotidià. L'estímul per fer aquest vídeo bé de tots els companys i companyes, professors i alumnes del Màster d'Educació Inclusiva de la UdL.

La paraula cultivar del llatí medieval cultivare, i aquest de cultivus, "conreat", del clàssic cultus, participi de colere, al seu torn del preclàssic quelo, en última instància del protoindoeuropeu  k ʷ el-, "remoure".

Remoure, cultivar, aprendre, ensenyar,... seguim... escoltar, participar, sembrar, adobar, estimar, respectar, discutir, llaurar, renovar, esporgar, canviar, acceptar, collir, enraonar, replantejar, créixer, pensar, equivocar, començar, regar, acompanyar, confiar,  ... quanta analogia entre cuidar un simple hort i fer d'educadors.

diumenge, 1 de desembre del 2013

GRAN DISCURS, GRAN MESTRE

Demolidor , realista i alhora esperançador discurs del veterà professor nord-americà John Taylor Gatto (1935 ) pronunciat el 30 de gener de 1990 quan va rebre el guardó de Mestre de l'Any de Nova York que li va ser atorgat durant tres anys consecutius. Diu així:

Dues institucions controlen a dia d'avui la vida dels nostres fills :
la televisió i l'escola , per aquest ordre . Tots dos redueixen el món real de saviesa , fortalesa , temprança i justícia cap una abstracció sense final i sense frens .

Les escoles estan dissenyades per a produir, a través d' l'aplicació de fórmules , éssers humans estandarditzats el comportament pugui ser predictible i controlat .

És absurd i anti - vital moure't d'aula en aula al so d'una sirena durant tots els dies de la teva infància natural en una institució que no et permet cap privacitat i que fins i tot te la treu al santuari de la teva pròpia casa demanant que facis els teus " deures" .

Necessitem tornar a pensar en les premisses fonamentals de l'escolarització i decidir què és el que volem que els nens aprenguin i per què.

Hem de tornar als nens lleure des de ja mateix perquè aquesta és la clau per l'auto- aprenentatge , i hem re - introduir-los al món real tan ràpid com sigui possible perquè el temps lliure pugui ser gastat en alguna cosa més que abstraccions .

John Taylor Gatto

FONT: http://www.elblogalternativo.com/2009/08/21/por-que-la-escuela-no-educa-discurso-de-john-taylor-gatto-maetsro-del-ano-en-nueva-york-durante-3-anos/