"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

dissabte, 5 de desembre del 2015

CARTA OBERTA A XAVIER MELGAREJO

Hola Xavier,


La vida m'ha regalat l'oportunitat de conèixer un referent en el món educatiu com ets tu. Com bé dius hem de gaudir molt dels regals que tenim ara...AVUI. El passat 4 de desembre em vaig sentir afortunat de nou.
El divendres vam passar una intensa jornada escoltant-te i debatent temes essencials per oferir una millor educació a les nostres escoles...perdó... a totes les escoles. M'emporto la coherència del teu testimoni, t'escolto amb força perquè sé que tot allò que dius ho creus i en la teva pràctica docent i directiva ho has demostrat amb exemple...no hi ha explicació més clara que fer el que dius i dir el que fas... en això ets un mestre amb totes les lletres.

M'emporto tres grans eixos del debat, els valors com a fonament de tot, l'aposta per una escola que sigui comunitat...una escola permeable a les famílies i l'entorn i també la proposta d'una escola que sigui més laboratori on es fomenti la pràctica, la reflexió i l'autonomia dels alumnes.

M'agrada la teva contundència verbal quan dius que els valors han de ser el centre de tot, quan proposes una escola acollidora que vetlli pel benestar dels alumnes i cuidi al màxim la convivència i el respecte. Una escola fidel al caràcter propi del centre i que tingui en el centre les persones i en el nostre cas concret, els alumnes.

La teva proposta d'una escola que sigui més permeable a l'entorn també va en la línia de les comunitats d'aprenentatge. L'escola s'ha d'obrir...sí o sí...hem de potenciar una escola oberta a les nostres famílies intercanviant experiències, hem de sortir al nostre barri, al municipi per aprendre del que ens envolta que segurament serà més interessant del que proposi un simple llibre de text. Tenim un món per descobrir i per compartir-lo només hem de fer el pas amb criteri.

També i gràcies a la teva experiència finesa ens animes a que l'escola sigui més laboratori que els alumnes aprenguin de la manera més pràctica possible fomentant alhora la seva autonomia. Ens vas explicar que a Finlàndia tots els alumnes aprenen a cosir i altres habilitats que els serviran pel dia de demà. També ens vas fer pensar molt quan ens vas mostrar gràfics comparatius d'hores lectives i vam veure que l'estat espanyol fa més hores de classe que molts altres països i que això no garanteix l'èxit... com dius tu de vegades menys (amb qualitat) és més.
I em quedo amb una frase preciosa que ens vas regalar:

"Emboliqueu l'aprenentatge de bellesa"

Em sembla una frase de capçalera, per posar-la impresa a l'entrada de l'escola i a sobre de la porta de cada aula... les accions fetes amb cura, amb estima i dedicació tenen el seu fruit. I, com sempre, ens vas posar exemples pràctics dient:
- Per què no podem practicar lectura cantant?
- Per què no podem barrejar l'art i les matemàtiques?

Gràcies Xavier pel teu testimoni autèntic per traspuar vocació educativa per totes bandes, per engrescar-nos a somiar, per pensar que anem bé però que ho podem fer millor, per recordar-nos que els educadors som la clau però que el nostre gran objectiu és educar amb estima verdadera als nostres nens,nenes i joves. Gràcies per recordar-nos la grandesa de la nostra professió i per convidar-nos a seguir estimant la nostra santa feina d'educar... no em cansaré de repetir-ho GRÀCIES XAVIER!

2 comentaris:

  1. Gràcies per compartir tota aquesta saviesa d'un gran MESTRE de l'EDUCACIÓ en majúscules. El seu testimoni ressona dins nostre com un torrent d'il. lusió i motivació desmesurada per a continuar somiant i treballant per l'excel·lència educativa. Ell ens ha demostrat que, tot i tenir força factors que ho dificulten, com. la nostra lllei d'educació i molts d'altres de caire social i cultural, també és possible a casa nostra.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci pel comentari Roser. En Xavier diu que tot el que no està prohibit es pot fer...i té raó podem fer moltíssimes coses per millorar l'educació a les nostres escoles.

      Elimina