"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

divendres, 17 d’abril del 2015

APRENDRE NO ÉS APROVAR EXÀMENS

Des del blog col.labora.red us convidem a fer reflexió sobre l'avaluació a les escoles. El títol de l'article ens situa en el tema quan diu: aprendre no és aprovar exàmens. L'article diu així:


"No hem de deixar que els nens fracassin; fer triomfar ajudant-los si cal, mitjançant una generosa participació del mestre. Cal fer-los sentir-se orgullosos de la seva obra. Així serà possible conduir fins a la fi del món ", afirmava el pedagog francès Celestine Freinet en el seu llibre Tècniques Freinet de l'escola moderna.

Aquesta setmana he tingut la sort de tornar al recomanable espai de La 2 de TVE L'Aventura del Saber. Des d'aquí vull agrair la invitació i donar-los l'enhorabona pel programa i per la seva professionalitat. Val la pena consultar l'arxiu del programa.

En aquesta ocasió parlem de canvi educatiu i d'avaluació. Dos temes claus i d'absoluta actualitat. Dos temes més profundament relacionats entre si.

No són pocs ho investigadors i els professionals de l'educació que porten anys estudiant el canvi educatiu i que sostenen que la clau per a aquest canvi es troba en modificar la nostra manera d'avaluar. Qüestionar com avaluem, canviar els objectius de l'avaluació, fomentar una avaluació formativa, experimentar amb noves maneres d'avaluar són per a molts el primer pas per al canvi educatiu (per aquestes qüestions recomano visitar el Blog EvaluAccion)

En certa manera hem confós l'acte d'aprendre amb el d'aprovar exàmens. I això, a més de provocar exclusió, és una manera molt limitada d'abordar la complexitat de l'educació i l'aprenentatge. No és el mateix avaluar examinar, ni avaluar que qualificar. Aprendre no és aprovar exàmens.

La nostra pròpia experiència fa que equiparem l'avaluació a l'acte de qualificar. En general, domina la finalitat de rendició de comptes sobre l'objectiu formatiu i d'aprenentatge. Sabem, però, que els exàmens no són l'única manera d'avaluar l'aprenentatge. Disposem d'un ampli catàleg de formes d'avaluar bastant més fines que l'examen o el test (aquí). Sembla una obvietat però mai està de més recordar que el nostre objectiu com a docents és la qualitat de l'aprenentatge dels nostres alumnes. Superar exàmens. Obtenir títols (Diploma Disease. Ronald Dore) no hauria de ser mai l'objectiu. El fracàs no és un indicador d'èxit. Com diu Freinet no hauríem de permetre que els nens fracassin.

Com estudia un alumne depèn de com pregunta el professor, depèn en última instància de l'avaluació esperada. Avaluacions i exàmens condicionen no només què estudia l'alumne sinó, sobretot, com ho estudia. Aprendre amb la finalitat d'aprovar un examen és molt diferent d'aprendre per aprendre. Això és el que sosté Stobart Gordon en el seu llibre "Temps de proves. Els usos i abusos de l'avaluació ":" l'avaluació influeix directament en el que aprenem i en com ho aprenem i pot limitar o promoure l'aprenentatge efectiu ". I és també el que sostenien fa gairebé 45 anys els autors del llibre El currículum ocult.

El currículum ocult, per oposició al currículum obert que és el que es veu (objectius d'aprenentatge, temaris), és entre altres coses el que està implícit en els exàmens. I condiciona no només el que estudien els alumnes sinó també i més important com estudien els alumnes.

Hi ha estudis que mostren que els alumnes estudien millor (o almenys d'una altra manera) quan esperen preguntes de resposta oberta. Que un enfocament superficial en l'estudi està associat a bons resultats en un examen tipus test ja pitjors resultats en un examen de preguntes obertes i per contra que un aprenentatge profund està associat a bons resultats en les prova obertes ja pitjors en les proves "objectives ".

Avui dia és cada vegada més clar que hem de treballar principalment l'aprenentatge profund per ser aquell que millor desenvolupa les competències d'alt nivell necessàries per viure al segle XXI com el pensament crític, la comunicació, la col·laboració, la resolució de problemes i l'aprendre a aprendre. El món no és un llibre que hem d'aprendre a llegir. És més aviat un conjunt variable de preguntes obertes i canviants. Aprendre a viure seria, com diu Fina Birulés, desenvolupar "la nostra capacitat de pensar, de valorar afirmativa o negativament el que passa, d'especular sobre el desconegut o el incognoscible."

Els exàmens són part d'un model tradicional d'ensenyament en el qual la informació es transmet als estudiants perquè posteriorment els alumnes "vomiten" aquesta informació. És el que Paulo Freire, un altre gran pedagog que va explorar el concepte de currículum ocult, va denominar en el seu llibre Pedagogia de l'Oprimit l'educació bancària.

Per a alguns experts com Alfie Kohn és paradoxal i en certa manera desconcertant trobar mestres amb un enfocament constructivista i centrat en l'estudiant que adopten formes actives i interactives d'aprenentatge, però que no obstant això, segueixen depenent dels exàmens com a principal forma d'avaluació en les seves aules.

Durant els 10 minuts que va durar l'entrevista també parlem una mica de canvi educatiu. La història recent de la nostra educació és la història d'un canvi educatiu necessari i desitjat que no acaba mai d'arribar. És la història de solucions (reformes educatives, formació, tecnologia) que fracassen. I és la història que resulta d'ignorar la importància que per a aquest canvi té la cultura escolar i la gestió del canvi.

Hi ha un llibre que m'agrada molt i que recomano llegir per la seva vigència, malgrat els 20 anys que té, titulat L'escola que volem en què sostenen que "són els docents i directors, individualment i en grups reduïts, els quals han de crear la cultura escolar i professional que necessiten. Per aquest objectiu val la pena lluitar, dins i fora de l'escola, diuen els seus autors Michael Fullan i Andy Hargreaves.

D'alguna manera, i Fullan l'ha desenvolupat en publicacions posteriors, sembla que per fi hem assumit que el canvi no ens vindrà donat des de dalt sinó que serà el resultat de l'impuls individual i col·lectiu dels professionals de l'ensenyament i de les escoles. Sembla que comença a haver-hi consens en què la unitat més apropiada per a aquest canvi és el centre educatiu (o les xarxes de centres educatius connectats). Que el camí passa per que cada escola deixi de ser només una unitat administrativa per esdevenir un projecte educatiu.

L'experiència ens diu que hem d'esforçar-nos per dissenyar aules i escoles innovadores, no només experiències innovadores d'aprenentatge individual.

Tot sembla apel·lar a la necessitat de combinar la nostra responsabilitat individual amb el nostre compromís col·lectiu.

FONT: col.labora.red

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada