"La lectura fa l'home complet, la conversa el fa àgil i l'escriure precís" Francis Bacon

diumenge, 31 de març del 2013

LA LLEGENDA D'OMEGA


Aquesta història és un relat original que vaig escriure per acompanyar un moment de dol. La vida i la mort estan presents en les nostres vivències i aquesta llegenda és una aportació més en aquest sentit. Al final de la història oferim una senzilla dinàmica.
LA LLEGENDA D'OMEGA
Fa Més de 3000 anys els grecs anaven d’expedició a Egipte. Concretament a Alexandria una gran ciutat a la vora del Mediterrani. Alexandria tenia un gran port i la ciutat era plena de comerciants, per tot arreu hi havia productes exòtics i curiosos.  Un dels joves  grecs  anomenat Alfa va sentir a parlar en el mercat d’un nou invent, deien que era molt perillós i màgic que estava en possessió d’un home vell i que aquest home vivia en una cova al bell mig del desert. Alfa era molt atrevit i aventurer per això es va acomiadar dels seus companys comerciants i va voler visitar al vell savi. Va marxar sol en direcció al desert amb un mapa que li van donar els mateixos comerciants egipcis.
Alfa feia anys que viatjava a Egipte i sabia parlar la seva llengua perfectament, també era un bon viatjant i tot i que el mapa no era de massa qualitat va acabar trobant la cova al peu d’un turó i en mig del desert.
Els comerciants li van dir que l’invent poderós s’anomenava escriptura. Primer quan la van començar a provar deien que estava maleïda perquè feia oblidar, feia perdre la memòria, la gent que aprenia a escriure embogia… i molta gent tenia por d’escriure per l’encanteri de perdre la seva intel·ligència.
Alfa va arribar al lloc senyalat amb molta emoció i va saludar amablement al vell savi que feia estona que l’estava mirant... van parlar una estona i el savi li va ensenyar els seus màgics símbols. Durant un any Alfa va viure amb el vell Kalim i va aprendre tots els secrets d’escriure, es van fer bons amics. Van emplenar les parets de la cova d’històries màgiques que per la nit llegien després de sopar amb la llum que els feia la seva foguera i que durant el dia contaven als tuaregs del desert. Històries d’una gran serp que vivia sota la sorra i que només menjava homes que portaven massa diners a sobre... era la serp dels avars , històries d’un famós oasi on l’aigua era cristal·lina, hi havia peixos de tots els colors i una sirena blava que cantava com els àngels i podia fer ella mateixa tres veus alhora. I així van anar passant els dies entre històries, amistat i nous aprenentatges.
Alfa va aprendre molt amb el vell Kalim i es va fer un fart d’escriure amb pedres de sílex però trobava a faltar la seva família, la mare Omega i el seu pare Arístides. També  a Beta, la seva millor amiga... amb qui estava promesa. Per això al cap d'un any va prendre la desició de tornar cap a casa, va convidar a Kalim a seguir-lo però el vell de desert era un home d'arrels i, malgrat que els unia una gran amistat, va preferir quedar-se al seu lloc d'origen.
El valent Alfa, es va emportar l’invent de l'escriptura a Grècia però en arribar va tenir una tràgica notícia que li va fer perdre tota la il·lusió amb la qual havia arribat. Omega la seva meravellosa i bona mare havia mort.
Beta per fer-li costat i per ajudar a entretenir-lo dels pensaments tristos li va demanar que li ensenyes aquell gran invent, li va dir que volia aprendre a escriure. Tots dos van idear un nou grup de símbols grecs i van inventar l’alfabet. A les primeres lletres els van posar els seus noms... alfa i beta.... fins arribar l’última lletra que tancava tot l’alfabet. Tots dos en van mirar i no van dubtar ni un moment, la van anomenar Omega en honor a la seva mare.

Alga, Beta , els seus familiars i amics van voler honrar a Omega de la manera més especial del món... van buscar una cova en mig de la serralada del Pindos ... van pujar-hi de nit... van encendre un gran foc... i llavors va sorgir la màgia... van deixar per escrit tot l’amor, els bons records, anècdotes, vivències divertides, poemes i moltes boniques paraules que van omplir la cova i la van fer molt i molt especial. Quan van acabar d’escriure es van posar tots junts i tombats al terra, mirant cap al sostre de la cova i llegint cents i cents de bones i tendres paraules.
Dinàmica:
Avui la seva llegenda ens ajuda precisament a no oblidar… amb el llenguatge podem estimar, podem connectar, podem contagiar emocions…Els que deien que l’escriptura era perillosa s’equivocaven... els que deien que tenia un cert encanteri tenien raó.
Avui us demanem un gran repte, utilitzeu la màgia d’Alfa i de Beta i feu els millors escrits que mai heu fet, sense que ningú ho corregeixi. Ho farem amb el cor per fer un missatge de sentiment, d’acompanyament, de respecte i d’amor.
Abans de començar a escriure espereu una estona, deixeu que els vostres sentiments us parlin, potser us faran plorar... no passa res, és el més natural del món. Més endavant espereu que la serenor us torni a atrapar i quan estigueu realment preparats obriu el vostre cor en forma de text.


dijous, 28 de març del 2013

BIBLIOTECA DIGITAL INTERNACIONAL x NENS

Us presentem la BIBLIOTECA DIGITAL INTERNACIONAL PER A NENS, es tracta d'una iniciativa per fomentar la lectura que possibilita llegir en format digital llibres i contes en diferents idiomes.



En aquest espai hem trobat un llibre de Hans Wilhelm en català, el llibre es titula TORNEM A SER AMICS!

dissabte, 23 de març del 2013

EDUCAR LA INTERIORITAT A CASA


El Passat 21 de març de 2013 en Luís López González va fer una interessant xerrada al Col·legi Maristes Montserrat de Lleida. Aquesta conferència/col·loqui va ser organitzada per l'AMPA i l'Equip d'Orientació de l'escola sota el títol de:

“Com educar els nostres fills en la interioritat”



Les primeres preguntes van servir per qüestionar-nos la vida familiar, això de revisar i  fer autocrítica sempre va bé i en Luís ens deia:

  • ·         Eduquem la interioritat a casa?
  • ·         Hi ha tranquil·litat en la vida familiar? Fem les  coses amb calma?
  • ·         Tenim rituals de família? Sopem junts? Dediquem temps a conversar?
  • ·         Preguem o reflexionem plegats?
  • ·         Conreem el silenci i la serenor?
  • ·         Creem vincles amb els nostres fills? Escoltem amb profunditat als de casa?


Ja ho veieu... molt per reflexionar, repensar i canviar, si pot ser a millor. Per introduir el tema de la interioritat ens va explicar 8 aspectes bàsics. Són aquests:
  • 1.       Generar calma i serenor: crear moments de tranquil·litat i pau.
  • 2.       Autoconeixement: que les persones aprenguin a observar-se, en aspectes negatius per millorar i en els positius per cuidar la pròpia autoestima.
  • 3.       Conèixer el nostre món emocional per millorar el nostre equilibri.
  • 4.       Els valors: els valors no es pensen, s’han de sentir. No he de ser educat perquè m’ho diuen, ho he de ser perquè així em sento millor amb les persones.
  • 5.       Creixement personal: a casa els adults hem de ser bons models, més val ser i demostrar que explicar.
  • 6.       Cuidar la bellesa, la bonesa i la veritat: sabem que ser bo no està de moda però també sabem que mai passarà de moda, en aquest sentit hem de ser valents demostrant la nostra bondat i dient la veritat sense complexes.
  • 7.       Cosmovisió: hem de pensar... Com és el món per mi? Quina visió tinc de la realitat i del futur immediat?
  • 8.       Projecte de vida: és la nostra missió, la nostra realització personal, tots tenim espais de creixement relacionats amb la ciència, l’art, el joc,... gaudim en allò que ens fa sentir bé.

En un moment del col·loqui i dic col·loqui perquè en tot moment el Luís interpel·lava al públic i ens feia participar, pocs van quedar sense dir res... Doncs això, que ens va plantejar la següent qüestió:

Què obstaculitza la interioritat?

De la pluja d’idees del públic va fer aquest llistat: normes, soroll, impaciència, pressa, ritme del dia a dia, pressió, impossibilitat, manca d’empatia, dependència de les noves tecnologies, ifoxicació i d'altres similars.

En Luís ens deia que desconnectar de debò és connectar amb un mateix. I per fer-ho hi ha la meditació, la simple reflexió, l’activitat física, l’activitat artística,... També ens va deixar una altra frase per pensar:

“Hem de ser per fer, no fer per ser”

Per ser i fer hem d’alinear allò que penso, amb el que sento i a partir d’aquí actuar d’una manera equilibrada.

I per acabar alguns consells pràctics:

1.       Vetllar per l’ordre i l’harmonia a casa: diu una dita xinesa “Guarda l’ordre i l’ordre et guardarà a tu”.
2.       Crear moments especials i rituals a la família: sopar junts, donar gràcies pels aliments i per tot allò que tenim, compartir experiències i activitats,...
3.       No moralitzar: obrir-nos emocionalment, acompanyar les emocions dels nostres fills, mostrar-nos com som amb les nostres virtuts i també amb les febleses , demanar perdó si s’escau, ...
4.       Millorar la comunicació: sempre podem fer alguna cosa per crear temps i moments especials per parlar amb els de casa i fer preguntes del tipus “Com va?”, “Què necessites dels pares?”,...
5.       Trencar amb el materialisme buit:  per això hem d’ensenyar als fills a passar del “Jo vull...” al “Jo necessito...”.
6.       Obrir la porta a la transcendència: de vegades no responem a preguntes existencials o transcendents que ens pregunten els nostres fills, hem de ser valents i abordar-les i ho hem de fer amb la màxima naturalitat i des de la nostra visió que pot ser religiosa, atea o simplement ens podem sincerar i acompanyar les preguntes reconeixent que les persones no arribem a entendre-ho tot.

En Luís López ens va explicar que està implicat en el programa TREVA, un equip que treballen per incorporar la interioritat a les escoles a partir d’activitats concretes i sistematitzades.

dimecres, 20 de març del 2013

ENS ENSENYEN ELS NOSTRES NENS?

En un dels programes del programa de TVE Redes ens trobem amb aquest capítol sobre el pensament i la creativitat dels nens. Us convidem a mirar un resum del programa.
També podeu veure tot el programa a: programa complert

dissabte, 16 de març del 2013

MILLORAR LA CERCA A GOOGLE


A ningú se li escapa que Google és l'espai número 1 de cerca. Ara bé... Podem fer millor les nostres recerques? Podem ensenyar-ho als nostres alumnes? 
Us presentem 15 trucs molt pràctics. Són aquests:

1.-Cerca de treballs acadèmics-  Professor i estudiants poden trobar informació per exemple sobre el paleolític a través de Google Acadèmic. Google Acadèmic és una excel · lent manera de trobar contingut que ha estat revisat prèviament per companys de professió, dins d'una tesi, editorials acadèmiques, revistes i més.

2.-Recerca d'una paraula dins d'un lloc web - Google et permet buscar una paraula específica en qualsevol lloc web. Aquest fet permet als teus alumnes trobar respostes més ràpidament a qualsevol pregunta que els plantegis. Per exemple, si volen trobar quan va néixer Goya, escriuries de Google "lloc: wikipedia.com Goya va néixer". Clica per veure els resultats.

3.-Recerca de documents específics. Si vols trobar una presentació de powerpoint o un pdf sobre la Guerra Cívil Espanyola, per exemple, utilitzes el terme de recerca: "guerra civíl espanyola" filetype: ppt o "guerra civíl espanyola" filetype: pdf. Tindràs un llistat de material sobre qualsevol tema que pot ajudar-te a presentar una lliçó o completar un treball. Funciona amb qualsevol tipus d'arxiu (. Xls,. Doc,. Jpg, etc)

4.-Trobar la definició d'una paraula ràpidament usant simplement "defineix:". Per exemple busques la definició de poema, escrius defineix: poema

5.-Correcció d'ortografia. Utilitza Google per saber com s'escriu correctament una paraula. Tecleja les primeres lletres d'una paraula o escriu sencera i si la veus a la llista de suggeriments, llavors està correctament escrita.

6.-Recerca d'una frase explícita: Si busques contingut per a un projecte en instruments aeròfons, per exemple. En comptes de simplement teclejar instruments aeròfons en el cercador de Google, és millor utilitzar les cometes "instruments aeròfons" per buscar les paraules explícites que ens interessen i obtenir així millors resultats.

7.-Exclusió de paraules en una recerca: Si vols fer una recerca sobre els instruments aeròfons però només volem informació sobre els més tradicionals, podem refinar la cerca escrivint "instruments aeròfons-metall". Amb el signe de sostracció (-) davant de la paraula metall, eliminem aquesta classificació dels nostres resultats de cerca

8.-Recerca d'una paraula podent usar paraules sinònimes: Imagina que vols buscar informació sobre el pingüí, però vols incloure resultats amb paraules similars o sinònimes. Pots utilitzar llavors "~" davant la paraula sinònima, per exemple "pingüí" ~ Esfenisciforme

9.-Recerca d'un tema oferint més d'una paraula per que Google tingui més possibilitats de trobar informació rellevant. Pots usar el terme "O" en majúscules. Per exemple: Instruments musicals de vent O aeròfons.

10.-Conversió d'unitats - Necessites convertir metres a centímetres? De lliures esterlines a euros? Simplement escriu la unitat mètrica que coneixes i la unitat a la qual la vols convertir. Clica aquí per veure quants centímetres hi ha en 2 metres.

11.-Esdeveniments en un any específic. Tecleja un any i trobaràs els esdeveniments més importants que van succeir aquell any.

12.-Traducció de textos. Si t'interessa cert contingut educatiu per a la teva classe però està en un altre idioma, Google Traductor et permet traduir a l'espanyol. Potser hagis de fer algunes modificacions però et dóna una primera ajuda per preparar el material. També és útil en una classe d'idioma estranger per a ser utilitzat pels alumnes.

13.-Hora en un altre país-Per saber quina hora és en una altra part del món, escriuries a "quina hora és a " JAPÓ "".

14.-Exploració del cel - Utilitza el Google Earth Sky perquè els teus alumnes puguin observar estrelles, planetes i galàxies des de la pantalla de l'ordinador. És realment útil per a qualsevol lliçó d'astronomia.

15.-Sessió amb el món - el Xat de Google t'ajuda a connectar a través de vídeo a aules d'altres col · legis del món. Els teus alumnes poden parlar amb altres estudiants (genial, per practicar idiomes amb nadius) o un escriptor d'un llibre o un músic realitzar un xat amb la teva classe.

Font: http://www.totemguard.com/aulatotem/2011/03/15-trucos-utiles-para-ensenar-a-tus-alumnos-a-buscar-en-google-de-forma-profesional/

dimarts, 12 de març del 2013

OPORTUNITATS O PROBLEMES... tu decideixes!

Al diari El País trobem aquesta il·lustradora història sobre optimisme i punts de vista. Diu així:


Un empresari va enviar als seus dos fills bessons a explorar un país per sospesar les oportunitats pel seu negoci de calçat. Al cap d'un temps, el pare va rebre correus electrònics dels seus fills. El primer va escriure: "Estimat pare, porto dies recorrent aquest fantàstic país i he observat que hi ha poques botigues i que l'oferta de calçat no és de molt bona qualitat. Moltes persones encara viuen al camp, on la majoria dels camins es troben sense asfaltar. Sincerament, no crec que sigui un bon lloc per vendre els nostres sabates ". 

Seguidament, el pare va llegir el mail del seu altre fill: "Benvolgut pare, porto dies recorrent aquest fantàstic país i he observat que hi ha poques botigues i que l'oferta de calçat no és de molt bona qualitat. Moltes persones encara viuen al camp, on la majoria dels camins es troben sense asfaltar. Crec que és un bon lloc per vendre els nostres sabates ". 

Tot i que els dos germans havien recorregut el mateix país, van veure coses diferents. Un va detectar problemes i l'altre va intuir oportunitats. 

I nosaltres? Què veiem en les nostres escoles?... Evidentment que hi ha aspectes que no funcionen com voldríem però per sobre de tot les escoles som un espai d'oportunitat pels nens i nenes, generem la seva felicitat, millorem el seus aprenentatges, eduquem en valors i segur que mourem alguna cosa.


diumenge, 10 de març del 2013

8 IDEES EDUCATIVES

En el blog ESCUELA EN LA NUBE  hem trobat aquesta proposta en format d'imatge. Són 8 recomanacions educatives des d'una concepció constructivista de l'ensenyament/aprenentatge. 
Per llegir millor la imatge feu un "clik" a sobre de la mateixa.






divendres, 8 de març del 2013

MOTIVACIÓ A SECUNDÀRIA

Un company de secundària, el Xavier, ens explica que l'editorial Graó acaba de publicar la revista "Dotze18" que s'edita bimensualment i que està destinada exclusivament a tractar temes didàctics, de tutoria, de gestió i orientació de Secundària.
Us fem arribar un article d’en Joan Vaello Orts (professor de psicologia general evolutiva de la UNED) que hem trobat molt interessant i que parla sobre la motivació amb adolescents. Diu així:
Per abordar la manca de motivació pels estudis en l’adolescència, el primer que cal fer és entendre que no hi ha adolescents o pre- adolescents desmotivats.
Els adolescents estan hipermotivats... per tot allò que els interessa i els serveix per aconseguir les finalitats que persegueixen, segons la seva escala de valors. La motivació és una qüestió de competència de motius. El problema, doncs, no és de dèficit de motivació, sinó de manca d’atractiu de l’oferta educativa davant de l’excés de motivació dispersa.
La pregunta, doncs, és la següent: com aconseguir que els adolescents, immersos dia i nit en una voràgine de cants de sirena distractors i activitats disperses que xuclen el seu temps i la seva ment, dediquin la seva atenció, el seu interès i el seu esforç a l’estudi?
Una possibilitat temptadora, però estèril i exculpadora, és afirmar que el jovent d’avui dia s’ha tornat irresponsable, immadur i acomodat; que el problema ens és aliè, i que les causes i les solucions es troben lluny del nostre abast. Aquesta postura ens instal·la en la passivitat, el desencantament i la lamentació contínua.
Una altra possibilitat, més reconfortant i proactiva, consisteix a preguntar-nos què podem fer per millorar els índexs d’implicació en l’estudi. Certament, hi podem fer molt. El secret de l’educació, especialment en nivells obligatoris com ara l’educació secundària, consisteix més a contagiar ganes que a transmetre coneixements.
Si els contagies ganes, poden cercar coneixements; però si només els transmets coneixements, no poden cercar ganes.
Tres competències, dues dianes, un objectiu
Hi ha tres competències que tenen un pes notable en la motivació escolar: intenció (actitud d’intentar-ho), atenció (capacitat de focalitzar els nostres recursos en una concentració sostinguda i activa, a classe i a casa), i contenció (capacitat de renúncia a elements de distracció). Totes tres es poden entrenar; si no s’entrenen, s’atrofien, i una successió de classes amb l’alumnat disponible durant hores és una oportunitat excel·lent per a fer-ho. Les classes, doncs, haurien de ser (i la majoria ho són) plataformes d’enfortiment d’aquestes tres competències relacionades amb l’activació vers l’estudi, tenint en compte que els esforços del professorat en aquest sentit no haurien de ser aïllats, successius i dispersos, sinó confluents, influents i persistents, per tal d’aconseguir contrarestar la força de la resta d’estímuls i influències. Cal que la motivació s’orienti a aconseguir la seva activació en dues direccions: interès per fer allò que els agrada i voluntat per fer allò que no els agrada. Les dianes preferents del professorat haurien de ser despertar l’interès (tot seleccionant continguts interessants i podant continguts superflus perquè tinguin cabuda els temes que els engresquin) i enfortir la voluntat (mitjançant l’entrenament constant a base de reptes i d’hàbits cada cop més autònoms, i la preparació en superació d’obstacles i adversitats).

diumenge, 3 de març del 2013

RECURSOS DE MATEMÀTIQUES PEL 1R CICLE DE PRIMÀRIA

Una companya, la Montse, ens envia aquestes dues propostes de la web: PINTEREST 
Aquest espai té uns interessants apartats educatius on hi ha moltes propostes que destaquen per la seva senzillesa, originalitat i practicitat.