dilluns, 19 de maig del 2014

REFLEXIÓ SOBRE LA RESOLUCIÓ DE PROBLEMES


Al bloc de l'Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE) hem trobat aquest article sobre com afrontar la resolució de problemes a les escoles. Us en deixem un breu resum que diu així:

El fet que un alumne obtingui bons resultats en les assignatures troncals no implica que sigui competent en la resolució de problemes . A Austràlia , Brasil , Corea, Estats Units , Anglaterra ( Regne Unit ) Itàlia , Japó , Macau Xina i Sèrbia , els alumnes obtenen millors resultats en resolució de problemes que els alumnes d'altres països amb resultats similars en lectura , matemàtiques i ciències . Això indica , per exemple , que els millors alumnes d'Austràlia o els Estats Units no només aprenen el currículum ; també aprenen com ampliar aquest coneixement i com utilitzar-lo en contextos diferents a l'escolar . No obstant això , en altres països pot també indicar que els centres educatius no aprofiten al màxim el potencial dels alumnes quan estudien les assignatures troncals .

Molts dels països i economies amb els millors resultats en resolució de problemes són aquells que obtenen una puntuació millor de l'esperada en les tasques d'adquisició del coneixement , la qual cosa requereix un alt nivell d'habilitats de raonament i d'autoformació . Alhora , els alumnes de Brasil , Corea, Estats Units i Irlanda obtenen millors resultats en problemes interactius en comparació amb altres alumnes de resultats globals similars , la qual cosa requereix que els alumnes descobreixin informació útil explorant la situació del problema i recollint el feedback sobre l'efecte produït per cadascuna de les seves intervencions . Per poder resoldre problemes interactius , els alumnes han d'estar oberts a la novetat , tolerar el dubte i la incertesa i atrevir-se a utilitzar la seva intuïció per trobar una solució .

Els nois de 15 anys d'avui dia són els Robinson Crusoe d'un futur encara desconegut per a nosaltres . S'hauran d'enfrontar a un entorn canviant , treballar en oficis que no existeixen en l'actualitat , utilitzant eines per a les quals no els han format al centre educatiu . Ser capaç d'adaptar-se, aprendre , atrevir-se a provar coses noves i estar sempre disposats a aprendre dels errors són algunes de les claus per aconseguir l'èxit i la resiliència en un món impredictible .

Els resultats de l'avaluació PISA en resolució de problemes ens indiquen que els professors i els centres educatius juguen un paper molt important a l'hora de preparar els alumnes per a enfrontar i resoldre els tipus de problemes amb què es trobaran gairebé diàriament en la societat del segle XXI . 

Als països i economies més competents en resolució de problemes els alumnes no només aprenen el currículum establert, sinó que també aprenen a convertir els problemes de la vida real en oportunitats d'aprenentatge buscant solucions d'una forma creativa i raonant per aconseguir un propòsit concret fora del context escolar .

Andreas Schleicher

Conseller del secretari general de Política Educativa i vicedirector d'Educació i Destreses de l'OCDE

Font: http://blog.educalab.es/inee/2014/05/05/como-enfrentarse-a-la-resolucion-de-problemas-una-vision-de-andreas-schleicher/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada