divendres, 11 d’octubre del 2013

INFORMACIÓ BÀSICA DE LA LOMCE

El nostre company Jordi ens passa aquest resum bàsic de la LOMCE que com sabeu ha estat aprovada aquest dijous 10 d'octubre i ha generat el rebuig de la comunitat educativa, així com de la majoria dels sindicats i partits de l'oposició. 

Us informem dels 10 canvis claus que suposa la setena reforma educativa des de la democràcia:


1 . Primacia del castellà : adéu a la immersió lingüística
El Govern espanyol determina els continguts i hores lectives de l'assignatura de Llengua Castellana , que és considerada troncal . 
S'elimina de facto la immersió lingüística, ja que estableixen un mínim d'assignatures a impartir en els dos idiomes .

2 . Centralització : més control del Ministeri
Les comunitats autònomes només poden decidir els continguts i horaris de les assignatures anomenades d'especialitat ( Educació Física , Plàstica , Música ... ) i les de les llengües cooficials . És el Govern central qui decideix sobre les assignatures troncals ( Llengua Castellana, Matemàtiques , Ciències o Idioma Estranger ) , és a dir , entre el 65 i el 75 % dels continguts.
Curiosament , el major cost d'implantació de la reforma va a càrrec de les comunitats autònomes . El Govern central assumeix el cost de la implantació de la norma , i les comunitats, el de la fase de consolidació .

3 . Pes de la religió catòlica
L'assignatura de Religió passa a una matèria d'especialitat , que comptarà per a la nota mitjana i s'equipararà en hores a la mitjana de la resta de matèries . S'atén així a una petició històrica de l'Església Catòlica , davant la caiguda d'un 10% de les matriculacions .
L'Educació per a la Ciutadania deixa d'existir i s'estableix una alternativa a la Religió : Valors culturals i socials a Primària , i Valors ètics en Secundària .

4 . Revàlides i avaluacions contínues
La Selectivitat desapareix i s'estableixen diverses avaluacions o revàlides externes (aquestes últimes , necessàries per passar de curs , només en el cas de l'ESO i el Batxillerat ) al final de cada cicle .
Les universitats també podran fer proves accés .

5 . FP : Segregació de l'alumnat
L'accés a la FP s'avança , els alumnes que , segons els professors , no tinguin possibilitats d'avançar en l'ESO , accediran a un nou cicle amb 15 anys ( Formació Professional Bàsica ) . No obstant això , aquest primer cicle no donarà accés directe a la Formació Secundària Secundària , i els alumnes que vulguin realitzar hauran de passar un examen . Aquesta segregació de l'alumnat , entre " bons i dolents" , ha estat molt criticada per la comunitat educativa , que denuncia que es pretén acabar amb el fracàs escolar amb " mà dura" .
Així mateix , s'obre la porta a establir rànquings de centres educatius , que fins ara estaven prohibits per a evitar la competència entre col·legis.

6 . Escola menys participativa
El pes del Consell escolar ( format per tots els agents de la comunitat educativa : professors , alumnes , pares i mares , sindicats ... ) passa a ser purament consultiu , perdent així la força que tenien aquests col · lectius en la presa de decisions i organització .
La presa de decisions es centralitza ara , gairebé íntegrament , en la figura del director i l'equip educatiu .

7 . Reforç del paper del director
Els directors de centres seran designats pel Govern, ja que hauran de passar un procés de formació i han d'estar acreditats . S'augmenta , d'aquesta manera, el control institucional dels centres . La conseqüència indirecta d'aquesta decisió és la pèrdua de pes del Consell Escolar, que fins ara participava en l'elecció del director .Els directors podran contractar directament a professors, sense que l'oposició sigui obligatòria .

8 . Condicions dels funcionaris
Les condicions laborals del professorat també canviaran . La LOMCE es reserva el dret a canviar el destí i la funció dels funcionaris . Així mateix , s'augmenta l'horari lectiu del professorat .
A més , la ràtio d'alumnes per aula s'eleva un 10% .

9 . Comunitat educativa : sense debat ni consens
El rebuig a la Llei és unànime per part de tots els sectors . Sindicats , associacions de pares i mares i d'alumnes associacions de la xarxa pública , de la concertada, tots, han deixat al costat les seves diferències per unir-se contra la Llei. Segons denuncien , la reforma no ha estat ni debatuda ni consensuada amb la comunitat educativa .

10 . Centres concertats
Es perllonga el període per renovar els concerts : d'un màxim de 4 a un mínim de 6 anys a primària i quatre anys a Secundària . A més , les administracions han de tenir en compte la " demanda social " a l'hora de programar el repartiment de places , és a dir , si hi ha pares que prefereixin portar els seus fills a l'escola concertada en lloc de la pública .

Terminis d'aprovació
El Ple del Congrés debatrà i aprovarà la reforma amb la majoria absoluta que disposa el PP , la Llei el proper dia 10 d'octubre, que després haurà de ser ratificada pel Senat .
Fonts parlamentàries estimen la seva aprovació definitiva per a finals de novembre o començaments de desembre . El Govern de Mariano Rajoy sempre ha manifestat la seva intenció que la llei fos aprovada en les dues cambres a la tardor d'aquest any perquè les primeres mesures puguin ser posades en marxa el proper curs 2014-2015.

Font: http://www.eitb.com/es/noticias/sociedad/detalle/1516638/lomce-cambios-clave--resumen-lineas-generales-ley-wert/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada